Aktualizováno 26.1.2021
V Americe ji deník USA Today vyhlásil za „Nejočekávanější knihu roku 2015“ a situace se opakovala: Dívka ve vlaku na 13 týdnů opanovala vrchol nejprestižnějšího žebříčku The New York Times Bestsellers a stala se nejrychleji se prodávajícím románem v historii. Práva na vydání Dívky ve vlaku byla prodána do více než 35 zemí.
„Celý příběh vyprávěný v ich-formě střídavě třemi různými postavami, je prostě předurčen pro zvukovou verzi. Od začátku jsme chtěli tři výrazné herečky, které svým hlasem dodají charakteru postav charisma, přičemž vyprávění oživí a pozvednou. Každá z protagonistek má navíc i dost prostoru, aby si užila hraní charakteru své hrdinky a načrtla její vývoj v průběhu událostí. Okouzlilo nás to natolik, že jsme prostě museli audioknihu vydat dříve než vyšla tištěná verze, protože podle mého se tenhle příběh zkrátka ještě lépe poslouchá, než čte,“ uvedl Martin Pilař z vydavatelství OneHotBook.
Rachel dojíždí ranním vlakem do Londýna. Den co den vlak na chvíli zastaví u návěstidla a umožňuje jí letmý pohled do soukromí mladého páru. Postupem času začíná mít pasažérka pocit, jako by ty dva znala – dá jim dokonce jména: Jason a Jess. Jednou však zahlédne něco, co ji šokuje, a krátce nato se dozví, že „její Jess“ se pohřešuje. Má se obrátit na policii? Jenže Rachel bohužel není zrovna spolehlivá svědkyně. Občas si události nepamatuje moc přesně. Tohle navíc není tak docela její příběh. Je to i příběh Megan a Anny. A je dost zamotaný.
„Kniha je koncipovaná tak, že jeden příběh vypráví tři ženy, ale přečetla jsem si ji celou – tedy nejenom party své postavy. Je to velice napínavé, něco mezi detektivkou, thrillerem a psychodramatem – všechno se postupně spojuje jako puzzle. A bez toho, abych si to přečetla komplet, bych nepochopila, co se vlastně děje v mém příběhu, protože je tam hodně rovin,“ vysvětluje herečka Tereza Bebarová, která ztvárnila postavu Megan. Se všemi liniemi románu se seznámila i Petra Špalková, která se ujala role hlavní protagonistky Rachel: „Po přečtení celé knihy jsem teprve oddělila své části a četla ještě jednou a dělala si poznámky, abych pak ve studiu už mohla ’jenom‘ hrát.“ A dodala: „Postava Rachel je pro herce velmi dobře napsána, protože má hodně vrstev, je plastická. Může nám být protivná svým stalkerstvím a alkoholismem, pocitem, že není schopná vystoupit z bludného kruhu. Na druhé straně se postupně dozvídáme, jaké události ji k tomuto stavu přivedly, a tu nám začne být sympatická, protože ji můžeme pochopit, soucítit s ní. Mně hodně bavil ten rozpor mezi naprostou úzkostí a pocitem méněcennosti a sebeironií, nadhledem, který vůči sobě uplatňuje.“ Hereckou výzvou byl pro svou vypravěčku také part Megan. „Byl to pro mě trochu protiúkol, takže to bylo celkem náročné, i když natáčení jsem si velice užila. Ale místy jsem se docela zapotila. Je to poměrně složitá ženská, maličko maniodepresivní, lehce promiskuitní… A do těchto psychologických poloh jsem se musela ponořit, což člověku už samo o sobě mírně zvedne tlak,“ vzpomíná na natáčení Tereza Bebarová. A potila se i Lucie Pernetová. „Spolupráce s režisérem Michalem Burešem je vždycky intenzivní, protože se snaží z interpreta za mikrofonem vymáčknout naprosté maximum energie. Anna je zajímavá žena, která je navíc v podobném věku jako já, má stejně jako já malé dítě. Je s potomkem doma na mateřské uvažuje, kam by měl její život dál směřovat,“ líčí herečka.
Nahrávku doprovází původní hudebně-zvuková koláž, jež dokresluje proměny nálad postav i atmosféry prostředí, které s postupujícím dějem vnímají odlišně jak protagonisté, tak posluchači. Napětí stupňují emotivní tóny kláves doplněné znepokojivými elektronickými zvuky a ruchy projíždějícího vlaku. Audiokniha v režii Michala Bureše vychází jako CD mp3 za 349 Kč i ke stažení prostřednictvím digitálních distribucí jako mp3 za 339 Kč. Jako první bude online k dostání na portálu Audiolibrix, kde si navíc členové předplatitelského klubu mohou koupit audioknihu jen za 199 Kč.
UKÁZKU Z AUDIOKNIHY si můžete poslechnout >>ZDE.
Rozhovor s herečkami Petrou Špalkovou, Terezou Bebarovou a Lucií Pernetovou k audioknize DÍVKA VE VLAKU
Četla jste knihu celou, abyste věděla, jak se jednotlivé části do sebe poskládají, nebo pouze svůj part?
Petra Špalková (Rachel): Knihu jsem četla nejdříve celou, nedokážu si představit, že bych neznala souvislosti celého příběhu. Který je tedy mimochodem opravdu dobře vedený, je napínavý a myslím, že je dramatické a přitažlivé, že máte možnost ten příběh žít hned skrze tři postavy. Po přečtení celé knihy jsem teprve oddělila své části a četla ještě jednou a dělala si poznámky, abych pak ve studiu mohla “jenom” hrát.
Tereza Bebarová (Megan): Kniha je koncipovaná tak, že jeden příběh vypráví tři ženy, ale přečetla jsem si ji celou – tedy nejenom party své postavy. Je to velice napínavé, něco mezi detektivkou, thrillerem a psychodramatem – všechno se postupně spojuje jako puzzle. A bez toho, abych si to přečetla komplet, bych nepochopila, co se vlastně děje v mém příběhu, protože je tam hodně rovin.
Jak se vám líbila vaše postava v audioknize?
Petra Špalková (Rachel): Ta postava je pro herce velmi dobře napsána, protože má hodně vrstev, je plastická. Může nám být protivná svým stalkerstvím a alkoholismem, pocitem, že není schopná vystoupit z bludného kruhu. Na druhé straně se postupně dozvídáme, jaké události ji k tomuto stavu přivedly, a tu nám začne být sympatická, protože ji můžeme pochopit, soucítit s ní. Mně hodně bavil ten rozpor mezi naprostou úzkostí a pocitem méněcennosti a sebeironií, nadhledem, který vůči sobě uplatňuje.
Tereza Bebarová (Megan): Megan je poměrně složitá ženská, maličko maniodepresivní, lehce promiskuitní… A do těchto psychologických poloh jsem se tedy musela ponořit, což člověku už samo o sobě mírně zvedne tlak. Jestli by mi mohla být něčím blízká? Také mám ráda vlaky.
Lucie Pernetová (Anna): Anna je zajímavá žena, která je navíc v podobném věku jako já, má stejně jako já malé dítě. Je s potomkem doma na mateřské uvažuje, kam by měl její život dál směřovat.
Baví vás někdy nenápadně sledovat své okolí a spřádat si o něm vlastní příběhy, podobně jako to dělala Rachel?
Petra Špalková (Rachel): Je jasné, že při mém povolání musím studovat lidi, neboť se jimi inspiruji. Spíš jsou to ale takové vhledy do nich, odhad situace anebo sledování, co je asi za tím, jak se chovají, ukryto. Ale že bych takhle cílevědomě k někomu upnula pozornost a systematicky ho studovala, to se mi nestalo. A ani po tom netoužím.
Jaká pro vás byla tahle zkušenost s natáčením audioknihy?
Petra Špalková (Rachel): Asi to pro mě bylo lehčí v tom, že jsem si věřila, že to zvládnu. Tato disciplína se mi velmi zalíbila.
Tereza Bebarová (Megan): Postava Megan pro mě byla trochu protiúkol, takže to bylo celkem náročné, i když natáčení jsem si velice užila. Ale místy jsem se docela zapotila.
Lucie Pernetová (Anna): I já jsem se potila. Spolupráce s režisérem Michalem Burešem je vždycky intenzivní, protože se snaží z interpreta za mikrofonem vymáčknout naprosté maximum energie. Ta kniha je ovšem výborně napsaná.
„Tak poutavé hrátky s nevěrohodným vypravěčem jsme si neužili od doby Zmizelé, která se už dva a půl roku od svého vydání drží na vrcholku bestsellerových žebříčků, protože od té doby nic nenavodilo takové mrazení v zádech. Dokud nevyšla Dívka ve vlaku.“ – The New York Times
„Dívka ve vlaku se skvěle nabízí jako tříhlasá audiokniha. Vydavatelství OneHotBook si s výběrem interpretů opět poradilo na jedničku a tvůrcům se podařilo dát dohromady opravdu silnou a zkušenou sestavu, která vyprávění hravě posouvá o úroveň výš než knihu. Všechny tři interpretky vdechují svým postavám charakter i život a díky jejich osobitému vyprávění od sebe postavy snadno rozeznáte. Pokud bych vybírala mezi knihou a audioknihou, určitě bych volila právě audioknihu. Myslím, že OneHotBook opět odvedlo precizní práci ve všech ohledech a dodalo příběhu oproti knižní verzi něco navíc.“ ‒ marketaruzickova.cz
„Dívka ve vlaku bezpochyby spadá do kategorie těch audioknih, které dokáží oproti knižní předloze nabídnout něco navíc. Tím něčím je samotný zážitek z poslechu a výkony jednotlivých interpretů. Nutno říct, že ve vydavatelství měli opět šťastnou ruku, jelikož se všechny tři herečky skvěle doplňují.“ ‒ schefikuvblog.eu
Paula Hawkins: Dívka ve vlaku
ú činkují: Petra Špalková, Tereza Bebarová, Lucie Pernetová
délka: 11 hod. 15 min.
vydává: OneHotBook