Aktualizováno 9.7.2018
Ukázky z díla Antonia Vivaldiho, zdůrazňující výjimečný duchovní náboj nadcházejících svátků, budou tvořit náplň Velikonočního koncertu ve Stavovském divadle. Na Velký pátek 2. dubna 2010 zazní Vivaldiho hudba v autentickém podání souboru Musica Florea pod vedením Marka Štryncla. Původně anoncovaného britského pěvce Williama Towerse vystřídá z důvodu jeho náhlé zdravotní indispozice mladý německý kontratenor Steve Wächter. Velikonoční koncert začíná ve Stavovském divadle v 19 hodin.
Musica Florea patří k nejpovolanějším zprostředkovatelům barokní hudby. Stylová interpretace, dobové nástroje i přesvědčivé výkony tělesa jsou důvodem, proč tito hudebníci často hostují i prestižních zahraničních přehlídkách staré hudby. Pro Stevea Wächtera, který vystudoval loni v Drážďanech na škole Carla Maria von Webera, je Vivaldi nejoblíbenějším autorem: „Provázel mě celým studiem. Obdivuji na něm, jak přirozeně dokázal pěvcův hlas včlenit mezi orchestr, jako jinou barvu, jiný hudební nástroj. Vivaldi skvěle vystihuje emoce a prakticky vždy pronikne posluchači pod kůži“.
Pro Velikonoční koncert byly vybrány kompozice odpovídající duchovní atmosféře tohoto večera. Program otevře Sonata a 4 Es dur „al Santo Sepolcro“ (U Božího hrobu), po které bude následovat jedna z mnoha hudebních podob středověké sekvence Stabat Mater, líčící bolest Matky Boží nad smrtí svého syna. Dále zazní koncerty č. 10 h moll a č. 11 d moll z opusu 3 a na závěr skladba pro kontratenor a orchestr Nisi Dominus na text 127. žalmu Když nestaví dům Hospodin, marně se lopotí, kdo ho stavějí.
Kontratenorista Steve Wächter se narodil v Drážďanech a coby tenor se začal zpěvu věnovat v šestnácti letech. Tím, kdo jej přeškolil na kontratenor, byl jeho „dvorní“ profesor Hartmut Zabel. Zaujal už svým debutem v Händelově oratoriu Ester, pod dirigentským vedením Maji Sequeiry. Ta patří společně s Ludgerem Rémym, Michaelem Schollem, Dietrichem Lohffem či Wolfgangem Kupkem k dirigentům, s nimiž Wächter spolupracuje nejčastěji. Nastudoval s nimi například oratoria a kantáty Monteverdiho, zmíněného Händela a Vivaldiho či Bachovy skladby. Možná překvapivě s ohledem na jeho slabost pro ranou a barokní hudbu se pražskému publiku představil v úplně novince: v roce 2007 vystoupil v Národním divadle v opeře Slzy Alexandra Velikého / Lacrimae Alexandri Magni současného domácího skladatele Tomáše Hanzlíka. Za své pojetí titulní role sklidil od kritiků pochvalná hodnocení.