Aktualizováno 26.1.2021
Sezónu pod názvem „Na hranici – na hraně“ charakterizuje podle Gombára zejména „autorství, novátorství, hledání a objevování“.
A k vidění budou nejen nové inscenace. Divadlo obměňuje svůj grafický design a zakládá amatérský soubor. S novou sezónou se rozšířil také stávající herecký soubor, kam přibyli dva nadějní nováčci. Z brněnského divadla Husa na provázku přichází ke Švandům herečka a výtečná zpěvačka Andrea Buršová, další posilou je talentovaný Tomáš Červinek z Městského divadla Zlín.
„V sezóně 2014-2015 dále posílíme naše zaměření na autorství, novátorství, hledání a objevování – a to jak prostřednictvím inscenování prověřených textů, ale především skrze texty nové, které formuje naše současnost a bezprostřední realita,“ říká Dodo Gombár, který jako umělecký šéf povede divadlo už pátým rokem. „Několik autorů jsme proto vybídli, aby napsali divadelní texty přímo na tělo našemu souboru, a k autorství dál povzbuzujeme i výrazné divadelní režiséry,“ dodává Gombár, který chce u Švandů i nadále otevírat dveře zajímavým divadelníkům zejména střední a mladší generace.
Už 12. září se navíc divadlo otevře i amatérům: ten den totiž proběhne konkurz do nově založeného amatérského souboru, jehož se mohou zúčastnit všichni zájemci starší patnácti let. Přijatým adeptům divadlo nabídne rozvoj zejména v oblasti herectví, bude je ale rozvíjet i v oblasti zpěvu, pohybu a psaní divadelního scénáře. Umožní jim také vytvořit společnou autorskou inscenaci, která bude v závěru sezóny uvedena v podzemním Studiu.
Dům bez Boha, popelářský muzikál i věčný Misantrop
Režisér Petr Štindl připraví pro smíchovskou scénu inscenaci Dům bez Boha. Silný příběh vypráví o jednom nesnadném návratu domů, útěcích před minulostí a o hledání pevných bodů v sobě i ve vztazích ke svým nejbližším. Hra Dům bez Boha autora Doda Gombára patří k finálovým textům Dramatické soutěže Cen Alfréda Radoka za rok 2008 a o rok později ji vydalo nakladatelství Větrné mlýny i knižně v edici věnované zajímavým současným českým hrám. Premiéra se chystá 8. listopadu 2014 ve Velkém sále Švandova divadla.
Publikum se dále může těšit na původní český muzikál Popeláři, špinavý muzikál o čistotě, který pro Švandovo divadlo píší Roman Sikora, Dodo Gombár a Roman Holý. Ti jej chtějí pojmout jako „původní český muzikál se starými dobrými mikrofony na stojanech“. Hercům a herečkám umožní Popeláři naplno projevit jejich pěvecký a pohybový talent, divákům nabídnou hudbu, tanec a zpěv v chytlavém rytmu funky. A s nimi také jeden chlapecký sen o kamarádství a jevištní prostor plný zázraků, kde se odpad mění v poklad a nad tím vším krásně svítí Hradčany… Premiéra se ve Velkém sále Švandova divadla odehraje 28. února 2015 v režii Doda Gombára.
A chybět nebude ani klasika: závěr sezóny v květnu 2015 bude hlavní smíchovská scéna patřit modernímu nastudování Molièrova Misantropa, veršované komedii o lásce, pohrdání a přizpůsobivosti. Divákům Švandova divadla se jí poprvé představí mladý slovenský režisér Lukáš Brutovský, který na sebe nedávno upozornil výtečnou adaptací Maryši v brněnském HaDivadle. Zvučný titul světového dramatu se tak u Švandů objeví v razantní a překvapivě současné interpretaci. „Misantropem navazujeme na Hamleta, kterého u nás v roce 2013 zdařile inscenoval Daniel Špinar, a zároveň jím pokračujeme v dramaturgické linii nesoucí název Příběh muže/Příběh světa,“ říká Dodo Gombár. V dalších letech se tak na Smíchově objeví ještě Baal, divadelní prvotina Bertolta Brechta, a Shakespearův Král Lear.
Suterénní rozhovory z kuchyní a z ložnic světa
Premiéry nabídne i nový cyklus Intimní rozhovory v suterénním Studiu. Režiséři – kteří jsou zároveň autory či spolutvůrci textových předloh – zde zaranžují nečekaná setkání čtyř dvojic různých osudů, světonázorů i dob.
Už 18. října tu představí režisér Dodo Gombár v premiéře lehkou meditaci dvou děvek z Arbesova náměstí v podání Petry Hřebíčkové a Zuzany Onufrákové. Na něj naváže režisérka Viktorie Čermáková, která má za úkol postavit před trezor Vasila Biľaka s Vladimírem Putinem (premiéra 31. ledna 2015). Ota Pavel s Arnoštem Lustigem se pak v režii Daniela Hrbka sejdou v tašce plné ryb (25. dubna 2015). A je možné, že v červnu 2015 završí vše Spejbl a Pierre Richard vraždou ústeckého magistrátu pod dohledem režiséra Filipa Nuckollse…
„Těžištěm Intimních rozhovorů je dialog, rozhovor bez kompromisů, ve kterém nahlédneme do svých vlastních kuchyní i do ložnic světa,“ říká o chystaném cyklu Intimních rozhovorů Dodo Gombár.
V barvách Smíchova a s vlastním časopisem
S novou sezónou nastal i výrazný posun ve vizuálním stylu divadla: původní temnou kombinaci černo-oranžové vystřídalo na plakátech, programech i na nově postavených webových stránkách vzdušnější spojení šedé a šedomodré, typických barev smíchovské čtvrti i nedaleké řeky Vltavy. Během září bude ve foyer odhalen „Sloupek spravedlnosti“ vybízející k ohlasům na vybrané recenze a kritiky smíchovských inscenací. Ještě do konce roku se připravuje také natočení prvního dílu občasného internetového seriálu Punčocha a v plánu je i první vydání vlastního švanďáckého časopisu pod názvem Popel.
Kdo je kdo:
Andrea Buršová
Narodila se 17.4.1982 v Brandýse nad Labem. Studovala na Masarykově gymnáziu v Příboře (1997-2001), na Herecké škole ve Zlíně – ZSVOŠU (2001-2002) a na brněnské JAMU v ateliéru činoherního herectví prof. Niky Brettschneiderové (2002-2006). Po absolutoriu JAMU nastoupila jako herečka do angažmá Divadla Husa na provázku (2006-2014). V roce 2007 začala úzce spolupracovat s vídeňským divadlem Theater Brett, kde pravidelně vystupuje se svými recitálovými večery nazvanými „Recitalunterwegs“. V roce 2012 vydala společně s hudebním skladatelem Zdeňkem Králem a smyčcovým kvartetem Indigo Quartet písňové album „Nůž na ticho“. Divadlo: Divadlo Husa na provázku – Bratři Karamazovi, Idiot, Maestro a Markétka, Prase aneb Václav Havel ´s Huntfor a Pig. Sklepní scéna brněnského Centra experimentálního divadla (CED) – Savannah Bay. Film: Muži v říji. Televize: Život a doba soudce A. K. (ČT)
Tomáš Červinek
Narodil se 25. 2. 1990 v Kyjově. Vystudoval Brněnskou konzervatoř. Během studií hostoval v Mahenově divadle. Po maturitě nastoupil na Janáčkovu akademii múzických umění v Brně do ročníku Niky Brettschneiderové a Igora Dostálka. Po absolutoriu dostal své první angažmá v Městském divadle Zlín, kde odehrál jednu sezonu. Divadlo: Městské divadlo Zlín – Kabaret Astragal, Labyrint světa a ráj srdce, Největší z Pierotů.
Sezóna 2014-2015
Velký sál:
Dodo Gombár
DŮM BEZ BOHA
režie: Petr Štindl
premiéra 8. listopadu 2014
Hra o hledání pevných bodů, o útěcích před minulostí, v níž se až příliš poznáváme.
Marek nebude farářem. Vrací se domů, do rodného domu, do rodné vsi. Otec zemřel, matka a dva starší bratři tam však žijí stále. Pět let uplynulo. A tak nelze jen tak stát v kuchyni a vést hovor s matkou. Nelze jen tak potkat bývalou lásku. Nelze jen tak vstoupit do hospody mezi štamgasty. Zvlášť když poslední dobou už dva lidé skočili pod vlak, Dušičky zápolí s Halloweenem a ve vsi se usídlil Tmavý chlap.
Co když naše stíny si na nás počkaly doma? Dům bez Boha patří k finálovým textům Dramatické soutěže Cen Alfréda Radoka za rok 2008 a o rok později vyšla knižně v edici RozRazil – Současná česká hra v nakladatelství Větrné mlýny.
Roman Sikora, Dodo Gombár, Roman Holý
POPELÁŘI
(špinavý muzikál o čistotě)
režie: Dodo Gombár
premiéra 28. února 2015
„Budu vám vyprávět příběh o zázraku. V odpadu jsou si všechny věci rovny. Odpad je dno předmětů, lidí i skutků…“
Odpad jako poklad…
Chlapecké sny o partě, velkém autě a síle vztyčeného prostředníčku…
Zrozeni v přebytku, přebytkem se udusíme…v tom, co po nás zůstalo…
Divoký jevištní obraz globálního znečištění z dnešní Prahy…
Popěvky, melodie, rytmy a řev světa…na hraně…
Městské miraculum našeho věku v živelném tepu funky…
O závislostech a nezávislosti co vedou na smetiště dějin…
Původní český muzikál se starými dobrými mikrofony na stojanech…
A nad tím vším hezky nasvícené Hradčany. Jako z cukru!
Molière
MISANTROP
(komedie)
režie: Lukáš Brutovský
premiéra 25. května 2015
„Kdo není sebevrah, ten se přizpůsobí.“
Nelze už vydržet ani s jedním člověkem, natož s celou společností. Přetvářka se stala konvencí, za jejíž nedodržení je trest vydědění. Vyhlásit boj všem, či stáhnout se do ústraní? Snad je život za okrajem jedinou šancí na přežití, jediným možným řešením, když nechce člověk zradit sám sebe. Nebo jde jen o malichernou popudlivost z neovladatelných citů, či dokonce o ještě důmyslnější pózu? Důstojnost tak jako tak dávno vzala za své; zbývá jen fraška. A teprve se uvidí, zdali je to k smíchu či pláči.
Až příliš aktuální studie společnosti. Ve spleti společenských „her“ a jejich zvratů si člověk není jist ani těmi nejbližšími, a nakonec ani sám sebou… Čas na Misantropa. Čas Misantropa.
Jedna z nejkontroverznějších her klasické světové dramatiky v interpretaci mladého slovenského režiséra Lukáše Brutovského, výrazného představitele nastupující divadelní generace.
Studio Švandova divadla
HŘEBÍČKOVÁ S ONUFRÁKOVOU LEHCE MEDITUJÍ ANEB DĚVKY OD ARBESA
režie: Dodo Gombár
premiéra: 18. října 2014
VLADIMIR PUTIN A VASIL BIĽAK STOJÍ U TREZORU
režie: Viktorie Čermáková
premiéra: 31. ledna 2015
OTA PAVEL A ARNOŠT LUSTIG V TAŠCE PLNÉ RYB
režie: Daniel Hrbek
premiéra: 25. dubna 2015
SPEJBL A PIERRE RICHARD VYVRAŽĎUJÍ ÚSTECKÝ MAGISTRÁT
režie: Filip Nuckolls
premiéra: začátek června 2015