Aktualizováno 9.7.2018
Podle scénáře a literárního bestselleru Román pro muže, nejprodávanějšího českého spisovatele Michala Viewegha, vzniká další z adaptací jeho románů.
Filmy podle Vieweghových předloh patří již řadu let k divácky nejúspěšnějším titulům. První adaptaci jeho knihy BÁJEČNÁ LÉTA POD PSA natočil již před třinácti lety režisér Petr Nikolaev. Následovaly VÝCHOVA DÍVEK V ČECHÁCH (r. Petr Koliha, 1997), ROMÁN PRO ŽENY (r. Filip Renč, 2005), ÚČASTNÍCI ZÁJEZDU (r. Jiří Vejdělek, 2006) a NESTYDA (r. Jan Hřebejk, 2008). Film Báječná léta pod psa byl nejnavštěvovanějším českým filmem roku 1997. Román pro ženy vidělo přes 600 tisíc diváků a film získal Českého lva pro divácky nejúspěšnější snímek roku 2005. Film Účastníci zájezdu se stal s téměř 800 tisíci diváky nejnavštěvovanějším filmem roku 2006 v ČR. Podle knihy Povídky o manželství a o sexu natočil Jan Hřebejk komedii Nestyda, kterou v kinech vidělo na půl milionu diváků.
Adaptace Románu pro muže se ujal režisér Tomáš Bařina, tvůrce divácky úspěšné komedie Bobule.
Natáčení proběhne v březnu a dubnu, premiéra se připravuje na září roku 2010.
O autorství hudby se v současné době jedná s hudebním skladatelem a zpěvákem Richardem Müllerem.
Román pro muže vypráví příběh tří sourozenců – Cyrila, Bruna a Anety. Pevné pouto, které se mezi nimi utvořilo po tragické smrti rodičů, kdy starost o výchovu mladšího bratra a sestry převzal výrazně starší Cyril, prochází zvláštní zkouškou. Sourozenci odjíždějí na tradiční výlet do hor v zádech se stínem neodvratně se blížící Brunovy smrti. Výlet, který má být jakousi cestou posledních splněných přání – včetně tajných erotických fantazií, se však mění v tragikomickou konfrontaci základních hodnot a životních postojů.
Michal Viewegh – scenárista, spisovatel
Většina filmů podle vašich literární předloh vznikla s několikaletým odstupem – u Románu pro muže dělí vydání knihy a natáčení nejkratší doba. Psal jste knihu už s výhledem na případnou filmovou verzi – třeba i v souvislosti s diváckým úspěchem Románu pro ženy?
Ne, dosud žádnou knihu jsem “nedělal rovnou pro film”. I tentokrát jsem se snažil napsat co nejlepší román, na nic jiného jsem nemyslel.
Na rozdíl od Románu pro ženy, Účastníků zájezdu a Nestydy se do scénáře Románu pro muže výrazněji promítají společensko-politické kontury současnosti – není to přece jen trochu riziko, zda divák přijme tento kritičtější tón? Proč jste se rozhodl i pro takové atributy jako úplatnost politiků, soudní korupce,cenzura atd…
I v knize je mnoho přímých narážek na zkorumpované politiky či soudce – a čtenáři to vzali, zájem o román dokonce předčil veškerá má očekávání – jen během dvou měsíců od vydání se prodalo přes sto tisíc výtisků, což je absolutní rekord. I to – spolu s nebývale dobrými recenzemi – je možná důvod, proč se producent Ruda Biermann politického rozměru knihy nebál a rozhodl se ji zfilmovat.
Z hlavního sourozeneckého tria na sebe největší pozornost strhává Cyril – možná je trochu smutné, že právě taková pokroucená postava je typickým hrdinou dneška?
Smutné, ale zároveň bohužel pravdivé, stačí kterýkoliv den otevřít noviny: práva v Plzni, Toskánsko, kmotři, Grossové, Bémové, Janouškové, Jančíkové, Řebíčkové, Němcové – a další “pokroucené” postavy… Znechucení současným stavem české společnosti sdílí už naprostá většina lidí – včetně Cyrilovy sestry Anety, která však zároveň ztělesňuje naději, že i v takto prohnilé době lze zůstat slušným člověkem. Pro mě je hrdinkou právě ona.
Už u předchozích filmů jsme mluvili o tom, jaké to je, když autor vytvoří své postavy a ty pak ve filmu dostanou obraz hereckého představitele. Jak to je v případě Románu pro muže? Vznikal třeba právě Cyril s představou hereckého pojetí Miroslava Donutila?
Ano, scénář už jsem psal s vědomím, že to bude hrát Mirek – a jsem přesvědčen, že je to skvělá volba.
TOMÁŠ BAŘINA – REŽISÉR
Mohl byste stručně charakterizovat své rozhodnutí, proč jste přijal nabídku režírovat film Román pro ženy?
Producent Biermann a Michal Viewegh mi nabídli, abych si přečetl knihu, jestli nemám zájem o režii adaptace. A kniha mě zaujala. Její příběh je pro mne především o vztahu mezi třemi už dospělými sourozenci – sirotky. Jsou tu čtyři hlavní postavy, z nichž každá je absolutně jiná a dohromady skládají hlavní postavu filmu. Michal má obrovskou schopnost empatie s různorodými povahami a to je na tomto příběhu to krásné. Podařilo se mu napsat čtyři velmi zajímavé postavy, na kterých vše stojí.
Do jaké míry jste s Michael Vieweghem spolupracovali na výsledné podobě scénáře a jaká to byla spolupráce?
Michal napsal první dvě verze scénáře, přičemž už v té chvíli
jsme o příběhu diskutovali. Já potom napsal režisérskou verzi. Posunul jsem Michalův scénář do trochu jiné perspektivy tragikomedie a trochu posílil vizualitu příběhu. Rád vyprávím obrazem a dialog je pro mne především druh zvuku. Co je důležité má být ukázáno. V tom je mezi literaturou a filmem zásadní rozdíl. Příběh, postavy a dialogy zůstaly stejné. Já si musel jen vše přizpůsobit. Přizpůsobit to svému pohledu na svět. Pokud toto neudělám, potom nemám zdroj energie pro natáčení. Nakonec jsem byl překvapen, jak byl Michal změnám otevřený. U společného psaní scénáře jde vždy o schopnost se dohodnout. Co se Michalovi nelíbilo, to ve filmu nebude a naopak.
Do celovečerní tvorby jste vstoupil pohodovou letní komedií Bobule,
scénář Románu pro muže signalizuje pro tento film poněkud hořčí podání můžete trošku nastínit, podobu jakou byste mu chtěl dát?
Film chci natočit jako tragikomedii, ačkoliv kniha taková zcela není. Hlavní téma filmu je pro mne cesta Bruna ke smrti, což neznamená, že film musí být smutný. Rád se dívám na svět s nadhledem a humorem, a i když vše vypadá beznadějně, přeci jen je třeba naději hledat. Stačí se dívat důkladně kolem sebe. Dívat se do hloubky. Měl by vzniknout film lehký a hravý. Film o smíření. O tom, že žijeme jenom jednou.
Jak jste se rozhodoval pro obsazení hlavních rolí?
Vždy obsazuji film tak, aby si energie herce a postavy byly co nejblíže. Pro postavu Cyrila byl Mirek Donutil jasný už od začátku – nebyla alternativa. Ani si v ní nikoho jiného představit nedokážu. Stejně tak Mirek Vladyka na postavu Bruna mne napadl, už když jsem knihu četl. Jinak to bylo s ženskými postavami – zde pokaždé proběhl konkurz. Výsledná čtveřice totiž musí vytvářet celek – všechny čtyři hlavní postavy se musí co nejvíce doplňovat. Musí si být v něčem podobní a v něčem zcela rozdílní. Postavu Anety bude
hrát Vanda Hybnerová a postavu Tali Táňa Pauhofová. Tali jsme vybírali jako poslední, protože je nejmladší a konkurz tu byl největší. Hledali jsme i mezi neherečkami, ale protože tato postava je asi nejtěžší a nejvíce variabilní, obsadili jsme nakonec Táňu Pauhofovou, což je vynikající herečka.
Od filmu podle předlohy Michala Viewegha se po předchozích adaptacích jaksi automaticky očekává divácký úspěch. Nebude to pro vás předem svazující?
Stejné to bylo i u Bobulí. Divácký úspěch jsem absolutně nečekal ani s ním nijak nekalkuloval. Prostě se to sešlo. Režisér musí být především upřímný – bavit sebe a ostatní. Ale jestli docílí diváckého úspěchu, na to nesmí myslet ani na chvilku.
IN FILM
Společnost IN FILM je podepsána pod několika divácky úspěšnými projekty uplynulých let. Společně s partnerskou společností Infinity se producentsky se podílela na komedii Román pro ženy (2005, r. Filip Renč), která získala Českého lva pro nejnavštěvovanější domácí snímek roku. V produkci společností vznikl film Účastníci zájezdu (2006, r. Jiří Vejdělek), oceněný na MFF Tribeca v New Yorku, který zhlédlo přes 800 tisíc diváků. Společnosti pracovaly i na filmech Obsluhoval jsem anglického krále (2007, r. Jiří Menzel), ROMing (2007, r. Jiří Vejdělek), Na vlastní nebezpečí (2008, r. Filip
Renč), komedii Taková normální rodinka (2008 r. Patrik Hartl). Další adaptace literární předlohy Michala Viewegha pod titulem Nestyda (2008, r. Jan Hřebejk) patřila k divácky nejúspěšnějším snímkům roku. V koprodukci společnosti INFILM a zahraničních partnerů vznikla další adaptace knihy Michala Viewegha Případ nevěrné Kláry. Společnost IN FILM se v roce 2009 podílela na produkci dramatu Kawasakiho růže (r. Jan Hřebejk), které bylo vybráno do prestižní sekce Panorama na Berlinale 2010.
TV NOVA
Formou produkce, koprodukce nebo předkupu televizních vysílacích práv umožnila TV Nova natočení celé řady kvalitních a přitom divácky atraktivních snímků, jako Šakalí léta, Byl jednou jeden polda, Pták Ohnivák, Jezerní královna, Válka barev, Playgirls, Andělská tvář, Z pekla štěstí, Kameňák 1, 2 a 3, Non plus ultras, Pánská jízda, Jak básníci neztrácejí naději, Duše jako kaviár či Příběhy obyčejného šílenství.
Podle bestselleru Michala Viewegha a v režii Filipa Renče pak TV Nova ve vlastní produkci natočila komedii Román pro ženy, která byla nejnavštěvovanějším filmem roku 2005 a jako divácky nejúspěšnější snímek také získala Českého lva. V roce 2006 Nova koprodukovala filmy Jak se krotí krokodýli, Rafťáci a Účastníci zájezdu – všechny tři snímky se umístily mezi pěticí nejnavštěvovanějších filmů roku.
V roce 2007 v kinech bodovaly další snímky v koprodukci TV Nova – Obsluhoval jsem anglického krále, který podle předlohy Bohumila Hrabala natočil Jiří Menzel, Ro(c)k podvraťáků Karla Janáka, Bestiář režisérky Ireny Pavláskové, Medvídek Jana Hřebejka a zejména veleúspěšný film Jana Svěráka Vratné lahve, který získal tři České lvy a stal se druhým nejnavštěvovanějším filmem v historii České republiky.
Mezi Novou podporované filmy, které měly premiéru v roce 2008, patří snímky Svatba na bitevním poli aneb hodiny před slávou režiséra Dušana Kleina, Na vlastní nebezpečí Filipa Renče, Občan Havel režírovaný Pavlem Kouteckým a Miroslavem Jankem, O život Milana Šteindlera, pohádka Nejkrásnější hádanka, kterou režíroval Zdeněk Troška, poetický snímek Vladimíra Michálka O rodičích a dětech, komedie Tomáše Bařiny Bobule, film Jana Hřebejka na motivy povídek Petra Šabacha U mě dobrý či komedie debutanta Jana Prušinovského František je děvkař. Posledními tituly, jimž Nova pomohla na svět, jsou film Martina Kotíka Vy nám taky, šéfe!, pokračování slavné komedie Sněženky a machři po 25 letech, film Operace Dunaj, u něhož se odborné režijní supervize chopil Jiří Menzel nebo pokračování úspěšné komedie 2Bobule. Zatím posledním filmem, který Nova pomohla realizovat, je Kawasakiho růže od Jana Hřebejka.
V současné době se TV Nova podílí na vzniku komedie Doktor od jezera Hrochů podle předlohy Miloslava Švandrlíka v režii Zdeňka Trošky, novém filmu Jiřího Vejdělka Ženy v pokušení nebo detektivním thrilleru z padesátých let Ve stínu koně v režii Davida Ondříčka. O koprodukci dalších českých filmů televize Nova jedná.
RWE – energie českého filmu
Projekt RWE – energie českého filmu letos zahájil již svoji pátou sezónu. RWE jeho prostřednictvím ročně investuje více než 25 milionů korun na pomoc kinematografii, dokumentaristice, literární přípravě či budoucím filmařům.
S přispěním RWE bylo do kin uvedeno čtrnáct celovečerních filmů, které vidělo více než šest milionů diváků. V roce 2010 se RWE kromě komedie Ženy v pokušení stane také koproducentem snímků Kuky se vrací a Román pro muže. Na plátnech českých kin se rovněž objeví odložené premiéry dokumentů Katka a Nickyho rodina.
Díky kooperaci RWE s FAMU každoročně vzniká patnáct až dvacet zajímavých studentských prací. V plánu je rovněž již pátá spolupráce RWE s TV Nova při projektu Noc filmových nadějí. Šancí pro všechny scénáristy je Filmová nadace RWE & Barrandov Studio. Mezi oceněné autory dosud nadace rozdělila granty v hodnotě více než tři miliony korun.
RWE je hlavním partnerem Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary a Letní filmové školy Uherské Hradiště. Více na www.rwe.cz.
producent – IN FiLM
hlavní partner – TV NOVA
koproducent – RWE
distribuce – BONTONFILM
scénář – MICHAL VIEWEGH
režie – TOMÁŠ BAŘINA
kamera – TOMÁŠ SYSEL
střih – PETR MRKOUS
architekt – MILAN BÝČEK
kostýmní výtvarník – prof.MILAN ČORBA
umělecká maskérka – Jana RADILOVÁ
mistr zvuku – JIŘÍ KLENKA
herecké obsazení
Cyril – MIROSLAV DONUTIL
Bruno – MIROSLAV VLADYKA
Aneta – VANDA HYBNEROVÁ
Tali – TÁŇA PAUHOFOVÁ
René – JAN BUDAŘ
Šimi – FILIP ČAPKA
recepční – AGI GUBIKOVÁ
Alan – PAVEL ŘEZNÍČEK