Aktualizováno 9.7.2018
PRŮVODCE 3D TECHNOLOGIÍ PRO ZAČÁTEČNÍKY
CO JE 3D TECHNOLOGIE?
Je to stereoskopický pohled. Většina lidí vidí dvěma očima, kdy každé vidí věci z trochu jiného úhlu. Mozek potom tyto dva pohledy spojí do jednoho, který nám umožní rozlišovat hloubku a vzdálenost. 3D záběry napodobují způsob, jakým fungují lidské oči.
KDY SE POPRVÉ OBJEVIL NÁPAD S 3D TECHNOLOGIÍ?
Překvapivě před více než 100 lety! Britský průkopník filmu William Friese-Greene podal žádost o patent na proces výroby 3D filmu v 90. letech 19. století. Byla to těžkopádná, složitá a nepoužitelná forma 3D, protože jeho metoda spočívala v promítání dvou filmů vedle sebe, které se sledovaly stereoskopem, jež ty dva obrazy spojil.
Předpokládá se, že první 3D film, který viděli platící diváci, byl krátkometrážní “The Power Of Love”, promítaný v září 1922 v Los Angeles. Byl promítán v tzv. červenozeleném stereoskopickém formátu a diváci měli na očích stereoskopické brýle.
JAK DLOUHO TRVALO, NEŽ ZAČALA TECHNOLOGIE 3D SLAVIT PRVNÍ ÚSPĚCHY?
Takzvaná zlatá éra 3D proběhla začátkem 50. let minulého století, kdy v tomto formátu vzniklo velké množství filmů. Z titulů jmenujeme “Bwana Devil”, “Dům voskových figurín”, “Líbej mě, Katko” nebo Hitchcockova “Vražda na objednávku”. Ve stejné době Paramount vyHlasy postavdal komedii s Deanem Martinem a Jerrym Lewisem v hlavních rolích “Money From Home” a několik krátkých filmů s dětskými postavičkami – duchem Casperem a Pepkem námořníkem. I John Wayne si zahrál ve 3D filmu, ve westernu “Hondo”.
TAK PROČ ZLATÁ ÉRA 3D SKONČILA?
Z mnoha důvodů. Některé byly technické – např. dvě zároveň promítané kopie musely být naprosto identické. V případě, že jedna byla poničena, trojrozměrný obraz nefungoval. Dalším problémem bylo, že divákům se často dělalo špatně nebo je začala bolet hlava či oči. Kromě toho panovala obecná nechuť používat nepohodlné, papírové 3D brýle.
PROČ SE FILMAŘI ZAČALI TECHNOLOGIÍ 3D ZNOVU ZABÝVAT?
S příchodem ohromných IMAX obrazovek se do kin dostalo několik 3D krátkých filmů. Prvním celovečerním animovaným filmem promítaným v IMAX kinech byl “Polární expres”. Tento film přesvědčil šéfa studia DreamWorks Animation Jeffreyho Katzenberga, že budoucnost filmů je v trojrozměrném obrazu! Po shlédnutí “Polárního expresu” okamžitě nařídil 3D test na části filmu “Kung Fu Panda” a po jeho shlédnutí se rozhodl, že “Monstra vs. Nepřátelé” bude prvním filmem studia DreamWorks Animation natočeným kompletně ve 3D formátu.
3D revoluce začala!
JE PRO TECHNOLOGII 3D DŮLEŽITÝ DIGITÁLNÍ VĚK?
Pro 3D je zásadní. Doba digitálních technologií odstranila 90% věcí, které tento formát brzdily.
CO JE TAK ZVLÁŠTNÍHO NA FILMU “MONSTRA VS. NEPŘÁTELÉ”?
Dříve byly animované filmy točeny ve formátu 2D a až následně upraveny do 3D verze. DreamWorks pro tento film jako první použil nejnovější digitální, stereoskopickou technologii.
PROČ JE 3D OZNAČOVÁNO ZA FILMOVOU REVOLUCI?
Je to nejnovější mezník ve filmovém vývoji. Film se vyvíjel ve třech základních obdobích. Prvním byl posun od němých k ozvučným filmům, druhým přechod od černobílých k barevným a třetím je nyní posun od 2D ke 3D.
PROČ JSOU HOLLYWOODŠTÍ ŠÉFOVÉ, JAKO JEFFREY KATZENBERG, TECHNOLOGIÍ 3D TAK NADŠENI?
V minulosti bylo 3D spíš chyták na diváky. Jeho použitím měli diváci pocit, že postavy a předměty na ně vystupují z plátna.
Nicméně DreamWorks – kteří vymysleli virtuální kamerový a střihačský 3D systém, aby bylo jisté, že dělají filmy se skutečnou 3D technikou – jsou skálopevně přesvědčeni, že
3D má velkou budoucnost, že to není jen sezónní záležitost.
Zásadní je, že DreamWorks využívá 3D technologii novým, inovativním a mimořádně zajímavým způsobem. Hlavní myšlenka spočívá v tom, že 3D technologie vtáhne diváka do filmu a tím mu znásobí zážitek z návštěvy kina.
BUDOU DIVÁCI STÁLE POTŘEBOVAT 3D BRÝLE?
Ano, ale nebudou mít nic společného s těmi nepohodlnými papírovými brýlemi, které dostávali dřív. Ty nové jsou lehké, ultra moderní a tak přirozené, že se předpokládá, že divák za chvíli zapomene, že je má na očích. Lze předpokládat, že častí návštěvníci kin si časem pořídí vlastní 3D brýle, stejně jako mají např. sluneční.
DOČKÁME SE DOBY, KDY TYTO BRÝLE NEBUDEME POTŘEBOVAT?
Ano. Je to jen otázka času, než věda dospěje k dalšímu pokroku.
JSOU 3D FILMY FINANČNĚ NÁROČNĚJŠÍ?
Ano. Pokud normálně stojí natočení filmu 150 mil. dolarů, je potřeba dalších 15 mil., aby mohl být natočen v 3D. Důvodem je skutečnost, že takový film musí být natočen třikrát – zvlášť pro levé a pravé oko a potom pro obě dohromady.
STANE SE 3D NĚKDY SOUČÁSTÍ DOMÁCÍ ZÁBAVY?
Určitě. To bude další krok poté, co se 3D filmy stanou běžnou součástí kin. Je to jen otázka času, kdy bude 3D technologie připravena pro domácí použití.
Monstra vs. Vetřelci
Jenom monstr akce zachrání svět hladce
Na naši modrou kulatou planetu už zase zaútočili mimozemšťané. Ještě že máme obrovskou zásobárnu hrdinů, kteří se jim můžou postavit. I když ti, které si vybrali animátoři ze studia DreamWorks, jsou opravdu výjimeční. Zcela mimořádná je i celá jejich novinka Monstra vs. Vetřelci. Nejenže v ní opustili důvěrně známý a bezpečný svět zvířat a zeleně roztomilých pohádkových postav, ale navíc jako první při natáčení použili revoluční technologii, kterou na vlastní kůži zažijí i diváci.
Zatímco doposavad vznikaly 3D-animované filmy tak, že se počítačově animovanému celku dodal třetí rozměr, Monstra vs. Vetřelci se točili rovnou ve 3-D. „Není třetí rozměr jako třetí rozměr,“ říká šéf DreamWorks Animation Jeffrey Katzenberg. „Přestože ke sledování filmu stále potřebujete ty legrační brýle, digitalizovaný obraz je na plátně naprosto perfektní. Neuvidíte zdvojený obraz, nebudete mít unavené oči ani pociťovat nevolnost,“ dodává.
I když většina příběhů svatbou spíš končí, Monstra vs. Vetřelci jí začínají. Susan, obyčejná holka z Kalifornie, má už za pár hodin říct „Ano“ svému vyvolenému. Když ji do hlavy praští meteorit plný kosmického slizu, dost jí to vykolejí. Následně naroste do výšky 15 metrů a to ji rozhodí ještě o něco víc. Než se stačí svého vyvoleného zeptat, zda mu bude její výška vadit, zaútočí na ni speciální vojenská jednotka, zajme ji a uvězní v tajném vládním komplexu. Tady Susan, oficiálně přejmenovaná na Enormiku, zjišťuje, že se svou výjimečností rozhodně není sama. Kromě ní tu jsou věznění geniální vědec Dr. Šváb, PhDr., kterému po jednom neúspěšném pokusu nahradila vlastní hlavu hlava muší a Chybějící článek, což je reprezentant evolučního přechodu mezi rybou a člověkem. Dalšími obyvateli jsou rosolovitý a nezničitelný B.O.B. a sto metrů dlouhá larva přezdívaná Hmyzosaurka. Jejich doživotní internace skončí ve chvíli, kdy na Zemi přistane záhadný mimozemský robot a vezme ji útokem. Protože konvenční ani „standardní nekonvenční“ zbraně na něho nepůsobí, obrátí se zoufalý generál MacBomba na ještě zoufalejšího prezidenta Spojených států a požádá ho, aby oficiálně povolal partičku příšer do boje proti vetřelci z vesmíru a zachránil svět před hrozící zkázou. A monstra ve snaze dokázat, jak moc jsou pro lidstvo potřební, chytí tuhle příležitost pevně za pačesy.
USA – 2009 UIP/DreamWorks
Scénář: Maya Forbes, Wallace Wolodarsky, Rob Letterman
Režie: Rob Letterman, Conrad Vernon
Hudba: Henry Jackman
Hrají (v českém znění): Hana Ševčíková, Michal Holán, Filip Švarc, Jiří Knot, Ladislav Cigánek, Libor Hruška
žánr: animovaná komedie
doporučená přístupnost: pro všechny
barevný, české znění, 94 min
MONTSTRA vs.VETŘELCI
Když obyčejnou holku z Kalifornie Susan (Hana Ševčíková, v originále Reese Witherspoon) praští v její svatební den do hlavy meteorit plný kosmického slizu, je z toho hodně překvapená. Její údiv tím ale nekončí, neboť následně záhadně vyroste do výšky 15 metrů. To postaví policii do pozoru a než řekne Susan švec, je zatčená a ukrytá do tajného vládního komplexu. Tady Susan, oficiálně přejmenovaná na Enormiku, zjistí, že ve své výjimečnosti rozhodně není sama: kromě ní tu jsou uvězněni geniální vědec Dr. Šváb, Phdr. (v originále Hugh Laurie), který má místo lidské hlavu muší, Chybějící článek (v originále Will Arnett) – představitel evolučního přechodu mezi rybou a člověkem, nezničitelný, rosolovitý B.O.B. (v originále Seth Rogen) a 100 metrů dlouhá larva jménem Hmyzosaurka. Jejich ukrývání skončí ve chvíli, kdy na Zemi přistane záhadný mimozemský robot a vezme ji útokem. Zoufalý Prezident (v originále Stephen Colbert) je přesvědčen ještě zoufalejším generálem, aby do boje oficiálně povolal partičku Monster, která musí zachránit svět před hrozící zkázou.
Dalšími hvězdami “mimozemského” souboru jsou Gallaxhar (v originále Rainn Wilson) – megaloman zodpovědný za mimozemské roboty, který chce vytvořit nový svět podle svých představ a svého vzhledu, generál W.R.Monger (v originále Kiefer Sutherland), který konečně našel smysl použití zadržených Monster a Derek Dietl (v originále Paul Rudd) – Susanin sobecký snoubenec, který možná dostane šanci, že přestane číst v televizi počasí a posune se do “lepší” sekce zpravodajství.
DreamWorks Animation SKG uvádí Monstra vs. Vetřelci. První animovaný film DreamWorks, který je natočen plně v 3D. Film distribuuje Paramount Pictures.
Film režírovali a námět vymysleli Rob Letterman (Příběh žraloka) a Conrad Vernon (Shrek 2). Scénář napsali Maya Forbes & Wally Wolodarsky, Rob Letterman a Jonathan Aibel & Glenn Berger. Producentkou je Lisa Stewart (Na pokraji slávy) a koproducenty Jill Hopper Desmarchelier a Latifa Ouaou.
Pohádky o monstrech, příšerách a mimozemských stvořeních po staletí zajímali, bavili a děsili lidi všech kultur na celém světě. Práce literárních mistrů si postupně vyšlapaly cestičku do Hollywoodu a tam se zrodily sci-fi filmy.
Příběh Monstra vs. Vetřelci má své kořeny za zdmi kanceláře šéfa studia DreamWorks Animation Jeffreyho Katzenberga a dvou filmových veteránů, režisérů Roba Lettermana a Conrada Vernona.
Pouhá zmínka slova “monstrum”, zvlášť ve spojení se slovem “vetřelec” rozsvěcí oči každého filmaře (jako Lettermana a Vernona), který někdy strávil odpoledne sledováním černobílých filmů o příšerách.
Když Letterman dokončil režírování animovaného filmu Příběh žraloka (nominovaného na Oscara), domluvil si schůzku s Katzenbergem, aby probrali možnosti další spolupráce. “Chtěl, abych se podíval na projekt o monstrech,” vzpomíná Letterman. “Vždycky jsem chtěl udělat komedii ve stylu Tucet špinavců. Ukázalo se, že Montra vs. Vetřelci budou mojí verzí tohoto typu filmu.”
Vernon se o projektu dozvěděl na festivalu v Cannes, kde propagoval druhý díl Shreka. “Líbil se mi potenciál “béčkového” filmu z 50. let, což jsem v animovaném filmu ještě nikdy neviděl. Myšlenka, že si vezmeme na paškál tyto filmy a oživíme partu ztracených monstr existencí, mi přišla vtipná a zajímavá.”
Oba režiséři se shodují, že byli rádi, že spolu sdíleli režisérskou židli. Každý přicházel se svými nápady, ale díky neustálému kontaktu a konzultacím byli stále na stejné vlně.
Mezitím v jiné galaxii (rozuměj ve světě hraného filmu) přesvědčil Jeffrey Katzenberg, aby jejich nový film produkovala Lisa Stewart (pracovala na filmech Jerry Maguire nebo Na pokraji slávy). Sama říká: “Když vám volá Jeffrey Katzenberg, tak návrh na schůzku neodmítáte.”
PŘICHÁZÍ…InTru ™ 3D
Televizní průmysl pomalu technologickým zdokonalováním dohání průmysl filmový (větší, ploché televize, HD, Blu-Ray), takže je na čase, aby zase filmy udělaly krok dopředu. Podle šéfa DreamWorks Jeffreyho Katzenberga je tím krokem 3D.
Monstra vs. Vetřelci představují pro studio první krok. Film je zcela vytvořen ve formátu 3D, a ne ledajakém 3D. InTru™ 3D spojuje specifické animační umění DreamWorks Animation, patentované tvůrčí nástroje a nejnovější počítačovou technologii Intel, která tvůrcům umožňuje podmanivě vyprávět příběh a divákům dopřeje výjimečný 3D zážitek. Vyvíjející se technologie InTru™ 3D (počínaje filmem Monstra vs. Vetřelci) je vyzrálé, rozsáhlé médium, které filmařům dopřává zcela nový a inovativní způsob, jak vyprávět své příběhy.
Katzenberg vysvětluje, že nová generace 3D umožňuje změnit zážitek z filmu způsobem, jaký nenastal od doby, kdy se přešlo od černobílého obrazu k barevnému. “Když se řekne ‘3D’, většina lidí si představí staromódní, neforemné brýle a efekty, ze kterých bolí hlava. Takové filmy jsou záležitostí zábavních parků, ne filmů dnešní doby. V posledních dvou letech jsme vymysleli tak dokonalé nástroje, které nám umožní natočit a ukázat 3D filmy způsobem, který divákům vezme dech a změní jejich názor.”
Šéf studia vysvětluje, že technologie příští generace InTru™ 3D nabízí takovou čistotu, krásu a preciznost, že všechny nedokonalosti starého formátu jako stíny, rozmazaný obraz a bolesti očí zmizí. Díky digitální technologii jsou pravo a levooké obrázky perfektně synchronizované. Výsledkem je že, “diváci jsou vtaženi do filmu, díky čemuž zažijí naprosté pohlcení”. “Kdysi jsme diváky přesvědčili, že klasický 2D film je vlastně trojrozměrný. Není to tak. Až nyní jsme schopni obecenstvu předvést opravdovou třetí dimenzi. Monstra vs. Vetřelci jsou prvním, jedinečným filmem plně natočeným ve 3D.”
Na druhou stranu si diváci zvykli na některé prvky 2D – jako rychlé střihy, které není možné v 3D udělat. Mozek není schopný vyslanou informaci zpracovat tak rychle. Takže tvůrci filmu museli najít jiný způsob, jak divákům tyto momenty (jako např. bitvu Susan s robotem v San Franciscu) dopřát.
Aby tomu dostáli, přizvala si produkce na pomoc stereoskopického poradce Phila Captain 3D McNallyho (to je jeho skutečné jméno, které má zapsané i v občance).
McNally začal osvětu filmařů názorným příkladem. Na plátně ukázal dvojrozměrný obrázek stromu, který nebyl obrazově ničím výjimečný. Potom ten samý ukázal v digitální 3D. Najednou měl strom hloubku. Oči se mohly volně toulat po listech a větvích.
McNally vysvětluje: “U klasického 2D filmu si představíte maximálně délku nebo šířku přes plátno. Ve 3D můžeme pracovat v opravdové hloubce záběru. Takže to otevírá možnosti nejen na plátně, ale i v prostoru. A to je pro filmaře úžasná, nová možnost – použít prostor jako část kompozice.”
Režisér Vernon si McNallyho hodiny pamatuje takto: “Posadil nás do kina a dokola nám ukazoval trojrozměrné obrázky. Jen tam seděl a přidával na intenzitě. Bylo to jako mučení. ‘Bolí to?’ ‘Ano.’ ‘A tohle?’ ‘Ano, také.’ ‘A tohle?’ ‘Říkal jsem už třikrát, že ano. Nemusíš nás natahovat na skřipec.’ Postupně jsme ale začali chápat, jak tvořit ve 3D. Umíme pracovat na ose X a Y. Teď ale můžeme použít osu Z a pracovat dopředu a vzad obrazu. Phil tomuhle rozumí lépe než kdokoliv jiný. Měl by být vojenským generálem.”
DreamWorks Animation vyvinuli dodatečné nástroje pro filmování ve 3D, které umožnily filmařům průběžně sledovat záběry, které vytvořili, tzn., že nemuseli čekat na konečné projekce. Díky počítači můžou v 3D s jednotlivými předměty manipulovat a tím se ujistit, že to, jak to vidí oni teď, bude přesně přeneseno na velké plátno.
Autorování filmu ve 3D umožňuje filmařům: natočit záběry v levé i pravé dimenzi, i v hloubce, dále kontrolovat práci a umístění kamery, střih i hrubou animaci a vizuální efekty. A to vše ve 3D.
3D umožnilo filmařům lépe pracovat s obrovskými postavami ve filmu: 15 metrová Enormika, 100 metrová Hmyzosaurka. Mnohem snáze se jim pracovalo s měřítkem.
Průběh natáčení Monster vs. Vetřelců postavil standardní postup “nejdřív 2D, potom dodělat 3D” na hlavu. Ne každé kino je vybaveno 3D technologií, takže byly vyrobeny i kopie ve 2D… Ale až po 3D. “Pro 2D jsme například museli zpomalit záběry. Ve 3D musí být delší, neboť mozek není schopný absorbovat tolik informací tak rychle jako ve 2D. Jednoduše řečeno, co funguje ve 3D, nemusí mít stejnou energii a tempo ve 2D.”
Než se ROB LETTERMAN (režie / námět / scénář) dostal díky Monstrům vs. Vetřelcům do vesmírného světa, pracoval pod vodou – napsal a režíroval skvělou rodinnou komedii Příběh žraloka.
Než začal pracovat pro DreamWorks Animation, natočil krátký film Los Gringos, který byl v roce 2000 přijat na festival v Sundance.
Jeho dalším projektem bude dlouho očekávané převyprávění klasiky Gulliverovy cesty, kde hlavní roli ztvární Jack Black.
CONRAD VERNON (režie / námět) zaznamenal svůj režisérský debut s mimořádně úspěšným Shrekem 2, který byl nominovaný na Oscara a stal se nejúspěšnějším animovaným filmem všech dob.
Ve všech dílech Shreka propůjčil svůj hlas perníkovému panáčkovi a v obou dílech Madagaskaru namluvil šimpanze Masona.
Předtím působil jako tvůrce storyboardů na Shrekovi.
Pro DreamWorks začal pracovat v roce 1996, jako tvůrce storyboardů pracoval na prvním počítačově animovaném filmu studia Mravenec Z a tehdy ještě klasicky animované komedii The Road to El Dorado.
Dříve dělal storyboardy pro slavný seriál Simpsonovi.
Jeho další animační práce zahrnují tituly Itsy Bitsy Spider, The Ren & Stimpy Show, 2 Stupid Dogs a Rocko’s Modern Life.
Filmovou kariéru začal jako animátor v roce 1991 na filmu Senzační