Aktualizováno 9.7.2018
Zazní hudba z filmu „Naqoyqatsi“, sólové klavírní skladby z cyklů „Metamorphosis“ a „Etudes“, hudba k představení „The Screen“, kterou Glass napsal spolu s Foday Musa Susou, a skladba pro sólové violoncello z čerstvého díla „Songs and Poems for Cello“. Tento cyklus složil Philip Glass pro virtuózní violoncellistku Wendy Sutter, bývalou členku proslulého souboru The Bang on a Can „All-Stars”, která ho také na pražském koncertě doprovodí. Ve třech skladbách se také po boku Philipa Glasse objeví perkusionista Mick Rossi. Zajímavostí je, že Wendy Sutter hraje na vzácné violoncello, které bylo vyrobeno v roce 1620 v italské Cremoně a které v 17. století hrálo v Sixtínské kapli.
Letos dvaasedmdesátiletý Philip Glass je jeden z nejvlivnějších skladatelů 20. století, průkopník minimalismu v současné vážné hudbě, autor mnoha děl, mezi jinými avantgardních oper „Einstein on the Beach“, „Satyagraha“, „Akhnaten“, soundtracků k filmům „Koyaanisqatsi”, „Powaqqatsi“ a „Naqoyqatsi“ režiséra Godfrey Reggia, autor na Oskary nominované hudby k filmům „The Hours“, „Kundun“ a „Notes On a Scandal“, spolupracovník mnoha dalších umělců – od choreografky Twyly Tharp přes režiséra Roberta Wilsona k Allenu Ginsbergovi, od Woody Allena přes Paula Simona až po Davida Bowieho. Vstupenky na pražský koncert jsou k dostání v síti Ticketpro a Ticketportal. POZOR – omezená kapacita: v prodeji je pouze spodní část Kongresového centra bez balkonu. Koncert uvádí agentura Charm Music. Více info na www.charm-music.cz.
Philip Glass se narodil a vyrostl v americkém Baltimoru. Studoval v Chicagu a Aspenu, v Paříži pak u legendární profesorky Nadie Boulanger, kde spolupracoval se sitarovým virtuosem Ravi Shankarem (přepisoval jeho indickou hudbu do západních not), který jeho pozdější tvorbu silně ovlivnil. Do New Yorku se vrátil v roce 1967 a založil Philip Glass Ensemble – soubor sedmi hráčů na klávesy a dechové nástroje. Spoluzaložil také divadelní soubor Mabou Mines. Hudební styl, který Glass rozvinul, byl nazván „minimalismem“ – termínem, který Glass nemá příliš rád. Spíše o sobě mluví jako o skladateli „hudby s opakujícími se strukturami“. O jeho kompletním díle se naopak jako o minimalistickém rozhodně nedá mluvit – za dvacet pět let Glass složil více než dvacet větších i menších oper, osm symfonií, dva klavírní koncerty, koncerty pro housle, klavír, tympány a saxofonový kvartet, sountracky filmů, jejichž šíře sahá od Jeana Cocteau k Errolu Morrisovi, houslové kvartety, hudbu pro taneční představení, neustále se rozšiřující dílo pro sólový klavír a varhany. Kromě výše uvedených nominací byla jeho hudba pro film „Truman Show“ oceněna Zlatým Globem, za „The Hours“ získal nejen nominaci na Oskara, ale i na Zlatý Globus a Grammy. Přednáší, vede dílny a pravidelně vystupuje se svým Philip Glass Ensemble.
Wendy Sutter si získala jako violoncellistka světovou proslulost díky virtuóznímu zvládnutí jak klasického, tak i současného repertoáru. Vystupovala v prestižních sálech včetně The Kennedy Center, Avery Fisher Hall či Carnegie Hall. V roce 1994 účinkovala v představení „A Suite of Dances“, duetu pro violoncello a tanečníka Michaila Baryšnikova. Byla členkou mnoha komorních orchestrů, naposledy proslulého Bang on a Can „All Stars“. Nedávno uvedla světovou premiéru díla Philipa Glasse „Songs and Poems for Cello“, které skladatel napsal přímo pro ni.
Mick Rossi – klavírista, perkusionista a skladatel patří k newyorské avantgardní scéně. Jako člen Philip Glass Ensemble nahrával s mnoha významnými a virtuózními hudebníky – například Steven Bernstein, Randy Newman, Mahavishnu Project, Dave Douglas, Eddie Gomez, Vinny Golia a podobně.