Aktualizováno 26.1.2021
„Přál bych této knize, aby se k ní lidé vraceli stejně rádi jako k filmům, které Jiří Menzel natočil,“ řekl Jiří Suchý. Jiří Menzel všechny přítomné ujistil, že i když je kniha jeho pamětí tlustá, nemusí se číst celá najednou, ale jde to i na přeskáčku.
Jiří Menzel v knize popisuje své dětství a formující kulturní zázemí pražské měšťanské rodiny; studium na FAMU a okolnosti svého rozhodnutí pro film navzdory tomu, že jeho původní láskou bylo divadlo; realizaci svých nejslavnějších snímků, jako byly Ostře sledované vlaky a Rozmarné léto v době filmové „nové vlny”. Za první z nich získal Jiří Menzel Oscara a stal se jedním z „mužů roku 1968″, a proto je popis následujícího období, dusných sedmdesátých let, bizarním příběhem o boji proti tuposti a neschopnosti nadřízených a stranicko-úřednického aparátu, o handlech a kompromisech.
Díky propojení autorova osobního a profesního života s historicko-společenskou realitou dostává čtenář s knihou Rozmarná léta do ruky také část historie české společnosti v poválečném období. Osobněji laděné vzpomínky jsou obsahem monografických podkapitol, v nichž Menzel píše o učitelích (především Otakaru Vávrovi), kameramanech, hercích, filmových kriticích, postavách „filmové diplomacie”. Nejde tu (jen) o příslovečné veselé příhody z natáčení; Jiří Menzel poskytuje zejména vhled do geneze a utváření své tvůrčí metody, svých názorů na film a přesvědčení o tom, jak se má dělat. Jako červená nit se pak celým textem táhne jednoduchá maxima: Chci dělat filmy tak, aby se líbily lidem a aby na ně lidé rádi chodili.