Aktualizováno 9.7.2018
Ten vyvrcholil sobotním koncertem v Domě kultury
města Ostravy, který patřil v první části Ostravské bandě –
mezinárodnímu orchestru (byl založen jako rezidenční orchestr
festivalu už na jeho minulém bienále a na špičkové úrovni provozuje
soudobou hudbu a hudbu 2. poloviny 20. století). Vedle Available Forms
I legendárního skladatele newyorské školy Earle Browna pod vedením
Petra Kotíka se publiku představila mladá polská skladatelka Paulina
Zalubska ( její koncert pro altový saxofon a orchestr Impression
dirigoval Ondřej Vrabec). Poté zazněl jeden z nejnáročnějších koncertů
hudby 20. století Koncert pro housle a orchestr Gyorgyho Ligetiho.
Téměř nadlidský výkon v něm podala houslistka Hana Kotková a Ostravská
banda v čele s německým dirigentem Rolandem Kluttigem.
Ovace nadšeného publika, které má díky Ostravským dnům v Čechách
jedinečnou možnost seznámit se s artificiální soudobou hudbou, nebraly
konce. Ze zcela jiného světa se pak v druhé části večera “vynořila”
jednoaktová opera Mortona Feldmana na text Samuela Becketta Neither.
To už k pultům nastoupila zkušená Janáčkova filharmonie Ostrava (je
rezidenčním orchestrem Ostravských dnů od prvního bienále v roce
2001), aby pod vedením dalšího německého dirigenta Petera Rundela
provedla dílo, které u nás ještě nikdy nezaznělo a zřejmě dlouho
nezazní. Opera je postavena na jediné zpěvačce, ta v neuvěřitelných
výškách zpodobňuje s orchestrem snovou vizi Beckettova
“nepopsatelného domova”. Mladičká Martha Cluver z New Yorku se s
tímto hodinovým dílem seznámila teprve nedávno a zastoupila tak
onemocnělou Piiu Komsi . Publikum svým výkonem fascinovala. Ten
podpořila vizualizací Pamela Hunter ze Švýcarska – na obrovském plátně
za 80 ti člennou filharmonií byly souběžně promítány filmové záběry,
většinou natočené v zákoutích ostravského Domu kultury během zkoušek.
Ostrava se stala metropolí soudobé hudby!!
Díky pečlivému a velmi originálnímu výběru skladeb (uměleckým
ředitelem a dramaturgem festivalu je skladatel, dirigent a flétnista
Petr Kotík) jsme mohli v rámci 15 koncertů poslouchat stěžejní díla
2. poloviny 20. století a díla soudobá – “hrál se” J.Cage,
M.Feldman,K. Saariaho, CH.Wolff, St.Wolpe, K.Stockhausen, L.Nono,
A.Lucier, I.Xenakis, R.Komorous, K.Weil, C. Nancarrow, G. Ligeti, C.
Cardew, G. Ustvolskaja, P. Kotík, P. Niblock, H. Lachenmann, B.A.
Zimmermann, S.Satoh, E. Brown a další. První objednávku hlavního
pořadatele Ostravských dnů – Ostravského centra nové hudby – získal
mladý český skladatel Miroslav Srnka. Během festivalu zaznělo v
kontextu skladeb zmíněných osobností i 27 kompozic rezidentů-studentů
Ostravských dnů, kteří diskutovali otázky nové hudby v Ostravě už od
13. srpna. Osobnosti mnohých z nich dávají tušit velmi zajímavou
budoucnost soudobé tvorby.
Téměř 100 kompozic zaznělo mnohokrát v mistrovském provedení- za jeden
z vrcholů festivalu byl považován výkon newyorského FLUX Quartetu nebo
berlínského Sonar Streich Quartetta, účinkování Ostravské bandy, noční
recitál belgického klavíristy Daana Vandewalleho, vystoupení
violoncellisty Charlese Curtise , hobojisty Viléma Veverky , už
zmíněné houslistky Hany Kotkové, tubisty Robina Haywarda,
kontratenoristy Stevena Foxe a sopranistky Gayly Morgan a Marthy Cluver.
Umělecké hnutí Fluxus připomněl svým vystoupením Ben Patterson a Milan Knížák.
Náštěvnost všech koncertů byla velmi dobrá a roste každým bienále.
Během týdne se v centru Ostravy vytvořilo to pravé festivalové
publikum, mnozí návštěvníci nevynechali téměř jediný koncert /ty se
konaly i třikrát denně a mnohdy do hluboké půlnoci/.
Ostravské dny se připravují vždy dva roky a pomoc je realizovat
přichází od státních i privátních institucí, Přátel Ostravských dnů /
individuální podpora/, partnerství Janáčkovy filharmonie Ostrava a
Janáčkovy konzervatoře Ostrava
a z mediálních partnerů jmenujme zejména Český rozhlas. Opět by nebylo
možné uskutečnit Ostravské dny bez generálního sponzora OKD a .s. a
statutárního města Ostravy, jakožto Ministerstva kultury ČR,
International Visegrad Fund a Česko-německého fondu budoucnosti a
dalších významných nadací.
Ostravské dny se stávají na světové mapě soudobé hudby
nepřehlédnutelným fenoménem. Jejich další bienále se připravuje na rok
2009, kdy Vás opět s radostí přivítáme v Ostravě.