Aktualizováno 9.7.2018
Záměrem malého turné je potěšit fanoušky z O5travska a Olomoucka, kde má skupina silnou základnu. Druhým důvodem je vydělat si při letošní krušné zimě na uhlí. Protože v menších klubech jsou kapely často placeny v naturáliích, je volba kraje naprosto logická.
Čtvrtek 23.února – APETIT Music Club – Olomouc – s kapelou Deset očí
Úterý 28.února – Kulturní středisko – Vratimov
Čtvrtek 2.března – BOOMERANG Club – Stodolní, Ostrava – s kapelou Lybar Band
Pátek 3.března – Jazz klub – Havířov – s kapelou HOO HOO Coctail -Sobota 4.března – Hospoda 56 – Hlučín – s kapelou Lybar Band
Koncerty přinesou kromě repertoáru z prvních dvou desek Na pokraji slávy a Mainstream osvěžení v podobě nových písní, které se chystají na novou desku a budou poprvé předvedeny živě před publikem. Chybět tedy nebudou osvědčené hitovky Praha či Kristián, přijde však i řada na zbrusu nové skladby.
V loňském roce kapela odehrála více než 80 vystoupení, o5travské publikum ji mohlo zaznamenat v Parníku, kde vystoupila v rámci svého podzimního turné, nebo na jaře, když předskakovala na šňůře Kryštofům či na slavnostech pivovaru Ostravar.
Hosty, ale možná spíše hostiteli tour budou kapely Deset očí a Lybar Band. Pražská kapela Deset očí (www.desetoci.cz) je vedena charismatickou zpěvačkou Ivou Marešovou, která mimo jiné ztvárňuje hlavní roli v muzikálu Michala Pavlíčka Obraz Doriana Graye. Hlučínský Lybar Band (www.lybar.bloguje.cz) je kapela hrající poctivý bigbít, evokující Neila Younga či The Who. Jeho domovským klubem je právě Hospoda 56, kde toto malé klubové turné končí.
Jsou mladí a talentovaní. Pocházejí ze Šumperka a na svém kontě mají desku „Na pokraji slávy“ a několik nejhranějších rádiových singlů. Jeden z nejpopulárnějších (Praha) skončil jako druhá nejhranější píseň v českých rádiích za rok 2004 vůbec a klip vysílala prestižní MTV.
Začali spolu hrát, když jim bylo dvanáct ve složení Tomino Polák – zpěv, Ondřej Cibule Polák – basa, Přemek Ptáček – housle, Radek Sekyra – kytara, Joda Hansgut – bicí a šokovali publikum na folkových festivalech. Jejich přístup a hudba je ovšem z folkových vod posunula do dravé řeky šoubysnysu. O první demosnímky, které si sami pořizovali a rozdávali na koncertech, se nakonec strhla bitva hned čtyř velkých vydavatelů. Výsledkem bylo již zmiňované album „Na pokraji slávy“.
Ovšem nejlépe se „Radečci“ cítí na koncertních pódiích. Z malých klubů se přenesli i na pódia velkých festivalů jako je Benátská noc, Trnkobranní, Rocková Lipnice či Noc plná hvězd.
Po dvou letech od alba prvního přišlo vloni na trh druhé s patrným hudebním i vizuálním posunem. Celé vznikalo pod dohledem skotského producenta Neila Douglase (Stereo MC´s, Oasis) a fotografie k albu, stejně tak jako záběry pro videoklip, vznikaly v zapadlých ulicích dnešního Londýna.
(1992-1994)
Skupina O5&Radeček přichází na svět se začátkem roku 1992 v podhůří Jeseníků, v městečku Šumperk. První obrysy jí dávají bratři Tomino a Ondřej Polákovi, ke kterým se záhy přidávají spoluhráči z komorního orchestru Přemysl Ptáček a Radek Sekyra. Průměrný věk skupiny je dvanáct let (Přemek má na prvním koncertu těsně před devátými narozeninami).
(1994-1998)
Pod názvem TOPOL (složenina jmen bří „zakladatelů“) jezdí po folkových soutěžích a tvoří rannou autorskou muziku ovlivněnou dětstvím u táboráků a špekáčků. Publikum tuto rozívenou smečku miluje, takže si pravidelně odváží ceny diváků. Naopak konzervativní trampské poroty ji v lásce nemají. I tak ovšem mladá skupina pár úspěchů sklízí. Na jednom z největších tuzemských festivalů Mohelnický dostavník vyhrává historicky rekordních pět cen a vystupuje i na Dvoraně Porty v Plzni…
(1998-2000)
Kapele dochází to, co porotcům již dávno, že do folkového žánru nepatří. A tak se pomalu začíná ohlížet po rockovějším hávu. S prvními studentskými brigádami přicházejí první peníze a zakoupení elektrických kytar a nástrojových aparatur. V roce 1998 doplňuje sestavu bubeník Joda Hansgut a o dva roky později dochází i na změnu názvu. Z Topolu na O5&Radeček. Autorská tvorba se přelívá od folku k melodicky svižnému bigbítu.
(2000-2002)
Skupina pravidelně natáčí nové demosnímky, se kterými vytrvale atakuje vydavatelství, agentury a dramaturgy festivalů i klubů. Výsledkem je stále větší počet koncertů (asi 50 za rok), vydavatelství ale zůstávají němá. Nepomáhají ani osobní obchůzky členů kapely po gramofirmách, kde sbírají ujišťování, že se jim umělečtí ředitelé „určitě ozvou“.
V létě roku 2002 vzniká další demosnímek, který kapela s trucovitým povzdechem „škoda peněz“ už nikam a nikomu neposílá. Až po bezmála roce svědomí nedá a nahrávka putuje poštou na stoly šéfů vydavatelství. Po letech ticha se tentokrát během následujícího týdne ozývají čtyři velké labely a nabízí smlouvu. Šumperský kvintet se rozhoduje pro vydavateství Universal Music.
(2003)
Na jaře vzniká v bratislavském studiu Ebony debutové album pod křídly producenta Juraje Kupce (No Name, Jana Kirschner). V červnu přichází na svět první singl Po nohou, v srpnu se filmují dva videoklipy naráz (Praha, Po nohou) a v září 2003 se na pultech obchodů objevuje deska s názvem Na pokraji slávy.
(2004)
Začátkem roku to nevypadá na valný úspěch. V předvánočním trhu album nové kapely zapadá, neprodává se, singl Po nohou média spíše ignorují. Důvod: moc houslí, moc country. Firma Universal Music uvažuje o rozvázaní smluvního vztahu.
Vlnu úspěchů přináší kapele až balada Praha. Píseň nasazuje rádio Evropa 2 do své hitparády a po okamžitém úspěchu v hitparádě se skladba stává na dlouhé týdny nejžádanější věcí pořadu Vyber si na maxximum (písně na přání). Evropa 2 později zařazuje skladbu i do playlistu a po ní i další rádia. Až se z Prahy stává druhá nejhranější skladba roku.
O5&Radeček začínají přibývat koncertní nabídky, za rok 2004 hrají bezmála šedesát vystoupení, a znovu dostávají důvěru vydavatelské firmy.
Cestování po festivalech v létě střídají studiové práce na nových demosnímcích pro chystané druhé album, které se začíná nahrávat v listopadu.
(2005)
Po půlroce stráveném ve studiu dává kapela o sobě vědět druhým albem s výrazným vizuálním a hlavně pak stylovým posunem. Deska s názvem Mainstream vzniká z části v Londýně, stejně tak jako promo materiály, včetně videoklipu. Dvanáct nových písniček okořenil zajímavým zvukem britský producent Neil Douglas (Stereo MC´s, Oasis).
Druhé album má na svém kontě velký hit Kristián a i druhá singlová ochutnávka Dík měla úspěch.
Vedle rádiových dramaturgů má nová deska, stylově připomínající „britpop“, přízeň také hudebních kritiků a publicistů.
Na podzim kapela objíždí republiku na svém prvním turné, které trvá dva měsíce a čítá pětadvacet koncertů. Koncertní šňůra se protahuje až do Německa. Závěr roku patří koncertování na Ukrajině.
(1995-2006)
O5&Radeček spolupracují s organizacemi pomáhajícími opuštěným dětem, a to už od roku 1995. Skupina odehraje za rok řadu koncertů pro dětské domovy a výchovné ústavy, podílí se na kompilačních CD s tvorbou dětí z DD a dva členové kapely působí v redakci časopisu Zámeček, který vydává Nadace Terezy Maxové a který zdarma dostává každé dítě v ústavu či dětském domově v ČR. Více na www.zamecek.net.
„Silvestr sto dnů v roce“
Kdo by se toho ještě před dvouma rokama nadál, že šumperskou kapelu O5&Radeček čeká strmá tůra na vrcholky českého showbysnysu. Z městečka na úpatí Jeseníků se pětice muzikantů dostala až na hudební kanál MTV a na etiketu vlastní edice nápojů Coca-cola.
Kapela teď žije na cestách po koncertech k nové desce Mainstream, kterou točila také v Anglii s britským producentem Neilem Douglasem.
Neil Douglas nepatří mezi producenty, kteří běžně loví v českých vodách. Jak to, že kápl právě na vaši kapelu?
Byla to náhoda. Produkoval desku kapele Stereo MC´s, se kterou jel i evropské turné. Při mezipřistání na ruzyňském letišti našli u jednoho ze členů kapely marihuanu. Neil se proto musel obrátit na českou pobočku Universal Music, aby pomohla řešit situaci. Stejná gramofirma vydává i nás, a tak dali Neilovi při té příležitosti naše demosnímky. Zaujaly ho a kývl na spolupráci. Před námi přitom odmítl jednu slavnou českou zpěvačku.
Stačili jste už zaregistrovat ohlasy posluchačů nebo kritiků na nové album Mainstream?
Deska se chytla. Líbí se fanouškům a také o ní dobře píšou hudební kritici. Alespoň ti, jejichž články sledujeme, třeba pan Vlasák z MF Dnes či Petr Korál v časopise Rock&Pop.
Počítali jste s úspěchem písně Kristián, který druhé album představil v éteru?
No, Kristián je přearanžovaný, daleko těžší pro běžného posluchače než byl minulý singl Praha. Takže úspěch byl ve hvězdách. Pro nás bylo ale důležité natočit dobrou desku, a ne hitovou.
Jak velký byl vůbec dopad písně Praha z první desky?
Jsme té písničce vděční, že nám prorazila dveře k lidem. Ale bylo jí dost. Tak to chodí. Rok a půl nám rádia nezahrála žádnou píseň z první desky. Najednou Evropa 2 nasadila Prahu a nešlo to zastavit. Rádia nám pak nechtěla hrát nic jiného. Pořád jen Praha, do zblbnutí. A gramofirma ani my jsme nemohly playlisty ovlivnit.
Kritika provází každou známější kapelu, která opustí rodnou hospůdku a vyrazí do světa ukázat, co v ní je. Vadí vám kritické názory?
Většinou ne. Jsme sami k sobě hodně kritičtí a navzájem se furt „prudíme“. Recenze na novou desku nám dělají radost, ale my sami víme, že máme hodně co zlepšovat. Jeden vedle druhého. Třeba Tominův zpěv. Je pro naši kapelu typický a spousta lidí naše desky kvůli němu poslouchá. Ale stále má velké rezervy. Proto začíná dojíždět na konzervatoř a na konci minulého roku absolvoval operaci.
Jaká vlastnost nebo okolnost vám kazí soudržnost v kapele?
V této sestavě hrajeme od roku 1994, takže jsme spolu denodenně od útlého mládí. Známe se tak moc, že všechny špatné vlastnosti jsme si dávno vyčetli a všemi špatnými okolnostmi jsme si už společně prošli.
Přesto, je něco, na co by si měla dát kapela pozor, aby vydržela společně tvořit a koncertovat?
Umělcovo štěstí je v tom, že má 200 dnů v roce prázdniny a 100 dnů v roce Silvestra. Ovšem je důležité dávat pozor, aby neměl Silvestra každý den. Pak je zle.
Váš původní název byl Topol, proč jste jméno změnili?
Nové jméno mělo zdůraznit žánrový vývoj, kterým jsme tehdy prošli. Opustili jsme folkové vody a začali mlátit bigbít. Dodnes nechápeme, proč nás napadl tak divný název.
Prý jste před lety hráli pro neslyšící, aniž byste o tom předem věděli. Jak se vám pro takto handicapované publikum hrálo?
Byl to šok. Po první písničce publikum třepotalo rukama ve vzduchu a my netušili, co se děje. Neslyšící totiž takto signalizují potlesk. Do toho na pódium vlezla paní a od druhé skladby začala překládat znakovou řečí texty. Pletli jsme akordy, nezajímalo nás totiž hraní, ale to, jak se ve znakové řeči vysvětlí to a tohle…něco jsme si i zapamatovali. (Následuje ukázka písně ve znakové řeči, pozn.aut.)
Humanitárních koncertů odehrajete za rok mnoho, váš koncertní kalendář se beneficemi jen hemží. Také vydáváte časopis pro děti z dětských domovů.
Pro děti z „děcáků“ koncertujeme už dlouhé roky. Je v tom i kousek vyčůranosti. Benefiční koncerty totiž mají skoro vždy výbornou atmosféru, takže si je i my hodně užíváme. A pak se na to ptají novináři a píší o nás v novinách, že jsme hodní kluci. (smích)
Za poslední půlrok jste hráli v Německu a na Ukrajině. Jak vás tamní publikum přijalo?
Zpíváme česky a proto jsme nikdy nepočítali, že budeme hrát v zahraničí. Nakonec byl z toho ale úspěch. Do Německa si nás hned na jaro pozvali znovu. Naopak na Ukrajinu nás už nikdo nikdy nedostane. Pro tělo i rozum rozmazleného Čecha to je krutá krása malebné země.
Singl Po nohou:
– 1. místo hitparáda TV Óčko
– 2 týdny v hitparádě Medúza (ČT)
– 8 týdnů v TOP 100 IFPI
– 1. místo hitparáda Rádio
Singl Praha:
– Druhá nejhranější skladba roku 2004 (Zdroj: IFPI)
– Nejhranější česká skladba jaro 2004 (Zdroj: IFPI)
– 1. místo hitparáda Eso (TV Nova)
– Červené Eso hitparáda Eso (TV Nova)
– Zlatá medúza hitparáda Medúza (ČT)
– 7. místo v hitparádě Eurocharts (MTV)
– 2 měsíce videoklip vysílala celoevropská síť stanic MTV
– 2 x 1. místo hitparáda TV Óčko
– 5 týdnů nejhranější videoklip na TV Óčko
– 1. místo hitparáda Rádio Zlín, Rádio Vysočina, Rádio Northmusic, Rádio Haná, Rádio Krokodýl, Rádio FM Plus,
– 1. místo hitparáda Rádio Impuls
– 5 x 2. místo Pepsi Charts (Rádio Evropa 2)
– 3. místo hitparáda časopisu Bravo
– Duben 2004 nejžádanější polyfonní melodie do mob.telefonů
Singl Máci:
– 1. místo hitparáda Rádio Zlín, Rádio Vysočina, Rádio Northmusic
– 3 x 2. místo hitparáda ČRo1 Radiožurnál
– 3 x 4. místo hitparáda TV Óčko
– 11 týdnů v TOP 100 IFPI
Singl Kristián:
– Nominace v anketě Hit roku 2005, kterou vyhlašuje Český rozhlas – Radiožurnál (leden 2006) a TV Óčko
– Postup v hitparádě Eso
– Klip „Kristián“ přes 300 rotací na TV Óčko
– 5 týdnů v Top Ten v hitparádě na TV Óčko (květen – červen)
– Reklamní spotová kampaň na novinkové album Mainstream (TV Prima)
– Klip “Kristián” boduje v hitparádě T-Music (TV Prima, červen červenec)
– Nejhranější česká skladba v ČR ve 14. týdnu, šest týdnů v Top 20 (zdroj: IFPI)
– 30 týdnů v TOP 100 IFPI
– Umístění v Top 5 v hitparádách na radiích: Faktor, Relax, Děčín, Dragon, Čro1 – Radiožurnál, Vysočina, Kiss Delta, Crystal, Kiss Morava, Kiss Hády a další
Singl Dík:
– Hitparáda Eso
– Umístění v Top 10 nejhranějších videoklipů na TV Óčko (září 2005)
– Přímý přenos na ČT 1 „Koncert pro New Orleans“ (říjen 2005)
– Umístění v hitparádách reg. rozhlasových stanic (Krokodýl, Haná, Dragon…)
TISK:
– MF Dnes (rozhovor + foto, 19.7.2005)
– MF Dnes (recenze + foto, 24.6.2005)
– Právo (rozhovor + recenze + foto, 20.6.2005)
– Lidové noviny (recenze + foto, červenec)
– Deníky Moravia (rozhovor + foto, opakovaně v květnu)
– Olomoucký večerník (rozhovor + foto, červenec)
– Hudební magazín MUSIC (rozhovor + foto, červnové číslo)
– Hudební magazín REPORT (rozhovor + recenze + foto, letní dvojčíslo)
– Hudební magazín Rock&Pop (rozhovor + foto + info o turné, zářijové číslo)
– Hudební magazín FILTER (článek + foto, červencové číslo)
– Časopis BRAVO (rozhovor + foto, červen)
– Časopis BRAVO (recenze + foto, červenec)
– Časopis POPCORN (článek + foto, květen)
– Magazín COSMOGIRL (článek + foto, červenec)
– Časopis SUPERSTAR (rozhovor + foto, červen)
TV:
– Hosté pořadu In-Box (TV Óčko, 22.4.2005)
– Hosté pořadu BreakOut (TV Óčko, 5.5.2005)
– Hosté hudebního pořadu Medúza + nasazený videoklip (ČT 1, premiéra 15.6.2005
– Hosté hitparády Eso + nasazený videoklip (TV Nova, 28.5.2005)
– Klip „Kristián“ téměř 300 rotací na TV Óčko (duben – červenec)
– 5 týdnů v Top Ten v hitparádě na TV Óčko (květen – červen)
– Reklamní spotová kampaň na novinkové album Mainstream (TV Prima)
– Klip “Kristián” boduje v hitparádě T-Music (TV Prima, červen červenec)
– vystoupení v pořadu Zlatá mříž (TV Nova, 14.5.2005)
RADIO:
– Skladba „Kristián“ (první singl z nové desky Mainstream) nejhranější česká skladba v ČR ve 14. týdnu, šest týdnů v Top 20 (zdroj: IFPI)
– Hosté ranní show (Radio Impuls, 1.7.2005)
– Hosté pořadu Hudební telegraf (Čro1 – Radiožurnál, červen)
– Hosté pořadů Ranní show a dalších (Radio Blaník, červen)
– Rozhovory + promo kampaň na rádiích: FM Plus, Faktor, Relax, City, Hey, Děčín, Crystal, Prácheň, Hellax, Agara, Dragon, Černá hora, ČR Regina, Blaník, Kiss Delta
– Umístění singlu “Kristián” v Top 5 v hitparádách na radiích: Faktor, Relax, Děčín, Dragon, Čro1 – Radiožurnál, Vysočina, Kiss Delta, Crystal, Kiss Morava, Kiss Hády a další
– dále viz. reference jednotl. singlů
INTERNET:
– Chat osobností na zpravodajském portálu iDNES (www.idnes.cz, červen 2005
– Rozhovor + foto + diskuze na zprav.portálu NOVINKY (www.novinky.cz, 21.6.2005)
– Článek + foto + recenze + soutěž (www.musicserver.cz, července – srpen)
OSTATNÍ:
– nominace na výroční ceny časopisu BRAVO za rok 2005 v kategorii Nejlepší popová skupina (leden 2006)
– Druhé místo v anketě Deska roku 2004
– 1.500.000 etiket na láhvích nápoje Coca-Cola (foto + info článek o kapele a novém albu, červen – září 2005)
– Slavnostní odhalení 1.billboardu kapely O5&Radeček, které proběhne v Praze na Palmovce za výrazného zájmu medií (červenec 2005)
– Předkapela na turné skupiny Kryštof: Praha Lucerna, Litvínov, Plzeň, Ostrava, Písek (cca 9.000 lidí, duben – květen)
– Rozhovovor pro ČTK (8.6.2005)