Aktualizováno 26.1.2021
„Peter May se mi trilogií Lewis vryl hluboko pod kůži. A nejen mně, její druhý díl teď získal cenu Audiokniha roku 2014 v kategorii Nejlepší četba. Pán ohně je jiný prožitek, je to zase ale Peter May, výborný vypravěč. Působí v něm exotika série i skvěle fungující chemie mezi prostořekou americkou patoložkou a introvertním čínským komisařem, kteří jsou nuceni pátrat spolu, takže příběh střídavě vyprávějí – proto jsme se rozhodli obsadit nahrávku dvěma herci. Rozhodně to není poslední audiokniha od našeho oblíbeného spisovatele,“ uvedl Martin Pilař z vydavatelství OneHotBook.
Čínský detektiv Li Jen pátrá spolu s americkou soudní lékařkou Margaret Campbellovou po vrahovi vysoce postaveného vědce, jehož ohořelá mrtvola byla nalezena v pekingském parku. Té noci, kdy muž zemřel, došlo k dalším dvěma vraždám, které jsou s jeho smrtí záhadně spojené. Detektiv Li cítí, že musí hrát o čas a že mu tentokrát jeho čínská důkladnost nebude k ničemu. Nakonec neochotně požádá o pomoc Margaret, která se na uhořelé oběti specializuje. Mezi oběma “kolegy z donucení” ale od začátku panuje napětí: sarkastická patoložka svým cynismem maskuje prožité trauma i nejistotu ohledně kulturních odlišností, korektní Li skrývá svou citlivost a rozčiluje ho arogance cizinky neznalé místních zvyklostí. Avšak od chvíle, kdy se sejdou při pitvě zavražděného vědce, se jejich osudy neoddělitelně propojí, stejně jako vraždy, které vyšetřují.
„Na Margaret se mi líbí, že si jako cizinka, která přijíždí do docela vyhraněné země, udržuje svůj americký pohled na věc, kvůli čemuž samozřejmě dochází ke spoustě střetů. A nejenom s Li Jenem, kterého hraje Martin, ale i s ostatními postavami. Prochází různými vlnami: těžko se jí tam aklimatizuje, ale na druhou stranu je jí líto, že si o té zemi nezjistila víc, protože pak má člověk určité předsudky a brání se poznání, jaká je skutečná realita. Připadá mi živá, lehce prostořeká typu, co na srdci, to na jazyku a nekalkuluje s pocity ani s myšlenkami,“ popisuje svou hrdinku Margaret Campbellovou herečka Jana Plodková. Jejím hlasovým partnerem byl Martin Myšička, který se zhostil role čínského komisaře Li Jena. „Je to sice pan Stydlín, ale hlavně férovej chlap, jemuž jde zejména o kariéru, ale policejní práci dělá poctivě. Li v sobě zosobňuje čínské tradice a hodnoty, ale zároveň se vnitřně staví kriticky k událostem za vlády Mao Ce-tunga. A sice je Číňan, ale také byl na stáži v Americe a snaží se být otevřený vůči novým věcem. Z čehož vzniká rozpor, protože se vnějším vlivům zároveň brání. Musí tudíž překročit vlastní zábrany a díky tomu se v průběhu příběhu zajímavě vyvíjí,“ líčí svého protagonistu herec.
V audioknize četli oba interpreti nejen pasáže napsané z pohledu svých postav, ale velkou část nahrávání strávili ve studiu dohromady při společných scénách. „Když je to téměř dialog, že jsme opravdu u mikrofonu spolu, je to výhoda, jelikož na sebe reagujeme. Navíc jak jsme dva, tak ani jeden z nás není zapřažený pořád a vydržíme číst delší dobu,“ vysvětluje Martin Myšička. A dodává: „Posluchač toho bude vědět víc, než každá z těch postav sama o sobě. Li Jen má v sobě pnutí nebo touhu, a zároveň strach, jak to vnímá druhá strana. Zatímco posluchač se dozví, že Margaret je na tom podobně, samotné postavy si to vzájemně ještě neřekly.“ Pochvaloval si i spolupráci s režisérem Michalem Burešem: „Pro mě je nejcennější, že mě tlačí, abych se byl schopen nechat textem inspirovat. A najednou se to v hlavě přepne jinak, než kdybych všechno analyzoval.“
Jana Plodková se k četbě audioknihy vrátila po delší době, takže pro ni režijní vedení bylo klíčové. „U mě je to docela mimořádná situace, protože čtu audioknihu po strašně dlouhé době – třeba po osmi letech. Režisér mě musel znovu naučit, jak má hlas pracovat s textem. Že to není jenom čtení, ale už i ty popisy prostředí a postav, že musí žít, jelikož jsou vyprávěné z pozice toho, jak je vidí moje protagonistka. Musela jsem si zvyknout i to, jak se oddělují přímé řeči, jak se nastupuje na novou stránku a na další nuance, které by mě samotnou nenapadly,“ prozradila herečka.
Náladu nahrávky umocňuje původní hudební doprovod, okořeněný orientálními strunnými nástroji i rytmy, které střídají dynamičtější thrillerové pasáže, v nichž se však rovněž objevují melancholické tóny.
Audiokniha v režii Michala Bureše vychází jako mp3 ke stažení prostřednictvím digitálních distribucí za 299 Kč, i jako CD mp3 za 329 Kč. Pouze na portálu Audiolibrix však mohou členové předplatitelského klubu koupit audioknihu jen za 199 Kč.
UKÁZKY Z AUDIOKNIHY si můžete poslechnout ZDE a ZDE.
Přidejte se na OneHotBook Facebook, abyste nepropásli soutěže o pozoruhodné ceny ani novinky ze světa audioknih, literatury a čtení!
„Mayova dechberoucí zápletka dává sílu příběhu, který uspokojí čtenáře jakožto detektivka, romantické dobrodružství i fascinující pohled na novou Čínu.“ ‒ Kirkus Reviews
„Margaret Campbellová je umně vytvořená hrdinka, mluví na rovinu, je rázná a důvtipná; její společník Li Jen představuje veškerou grácii čínské kultury a je vybaven znalostmi o tamní společnosti, které Margaret tolik chybí.“ ‒ David Pitt, Booklist
„Intenzivní a úchvatná cesta ulicemi města, která zároveň odhaluje vrtochy čínského policejního systému.“ – The Good Book Guide
„Vynikající román, který předčí naděje, jež jsme do něj vkládali.“ ‒ Undiscovered Scotland
„V autorově zručně napsaném románu, který by člověk zfleku natočil, se hrdinové pouštějí po stopách vraha významného mikrobiálního genetika a ukazují čtenáři Čínu, jak ji nezná ‒ třeba pokud jde o praktiky pekingské policie.“ ‒ Kateřina Kadlecová, Reflex
Peter May (*1951)
Pochází z Glasgow, ale žije ve Francii. Původně se živil jako novinář a byl úspěšným televizním scénáristou, v současné době se věnuje psaní. Za první díl trilogie Lewis, mezinárodní bestseller Skála (2009; česky 2013), získal cenu Barry Award za nejlepší detektivku roku a řadu dalších ocenění, obdobně si vedl také druhý díl Muž z ostrova Lewis (2012; česky 2014). Třetí kniha série nazvaná Šachové figurky (2013, česky 2014) se držela 23 týdnů v žebříčku britských bestsellerů a v roce 2012 za ni autor získal Prix Polar International. Autorovy knihy vydává v češtině nakladatelství Host, celá trilogie vyšla rovněž v podobě audioknih vyprávěných Jiřím Dvořákem. Zvukové podoby se dočkal rovněž první díl autorovy šestidílné série čínských thrillerů, která mu vynesla celosvětové renomé. Více na www.petermay.info
Martin Myšička (* 1970)
Vystudoval činoherní herectví na pražské DAMU a Matematicko-fyzikální fakultu v oboru subnukleární fyziky. Ještě během studií hrál např. v Národním divadle nebo ve Studiu Ypsilon. V roce 1994 získal Cenu Alfréda Radoka jako talent roku za roli Knížete Myškina v dramatu Idiot. Od roku 1997, kdy získal v Dejvickém divadle první roli v inscenaci Utišující metoda, je zde ve stálém angažmá. Jeho režijním debutem je inscenace hry Joea Penhalla Krajina se zbraní. Filmoví a televizní diváci jej znají např. ze snímků Šeptej (1996), Jedna ruka netleská (2003), Karamazovi (2008), Protektor (2009), Občanský průkaz (2010), Rozkoš (2013), Díra u Hanušovic (2014) nebo ze seriálů Čtvrtá hvězda (2014), Vraždy v kruhu (2015) a dalších.
Jana Plodková (* 1981)
Po dokončení studií na brněnské JAMU začala její herecká kariéra v divadle Polárka. Později se objevila v Divadle Na Fidlovačce a zakotvila v HaDivadle. Za titulní roli v inscenaci Renata Kalenská byla nominována na Cenu Sazky a Divadelních novin v kategorii nejlepší herečka. Od roku 2014 je členkou hereckého souboru Divadla na Zábradlí. Zahrála si také ve filmech Vratné láhve (2006), Protektor (2009), Polski film (2012), Čtyři slunce (2012), Rozkoš (2013) nebo MY2 (2014).