Aktualizováno 26.1.2021
Ve skutečnosti se tyto dámy potkaly jen na pár chvil, ale z jejich setkání i životních osudů vznikl příběh plný kontrastů, emocí a nádherné hudby: „Sám příběh obou žen je zajímavý, i když ne zcela odpovídá historické pravdě, leckde je komprimován do dramatičtější polohy – z pochopitelných důvodů – musí pokrýt asi třicet let života,“ uvádí režisér muzikálu Janusz Klimsza. Přitažlivost příběhu ale nebyla jediným důvodem při volbě tohoto tématu: „V souboru jsou dvě sólistky, které typově přesně odpovídají oběma hlavním postavám. Dvěma odlišným polohám ženství. Psychickým naturelem, ale i vizáží,“ podotýká Klimsza. Oněmi zpěvačkami jsou Hana Fialová, která ztvární postavu Edith, a Eva Zbrožková, jež se představí v roli Marlene.
Droboučká Edith si podmanila Paříž. K tomu ji dovedla životní síla, talent a povaha. Piaf zažila mnoho životních vrcholů, ale i pádů. Vyrůstala na ulici, prala se s chudobou i nemocemi. Jejím životem prošly desítky mužů. Milenci přicházeli a odcházeli, ale láska zůstávala v jejích písních věčná: „Když si vybavím Edith, jako člověka a zpěvačku, tak vidím neobyčejně silnou ženu s velkým srdcem,“ řekla o své roli Hana Fialová, před kterou stál nelehký úkol
– interpretovat francouzský šanson tak, jak ho definovala právě Edith Piaf: „Potěšilo mě, že mohu zpívat tak nádherné písně a dostala jsem se tak i k francouzštině, kterou jsem nikdy nedělala. Je to krásná výzva. Někdy mi připadá, že nemusím jíst ani spát, když mě čeká tak nádherná role.“
Dlouhonohá kráska Marlene Dietrich byla protipólem Edith Piaf po všech stránkách. Pocházela z důstojnické rodiny, dostalo se jí elitního vzdělání, s lehkostí se pohybovala mezi světovou intelektuální elitou. Její nadání i elán byly mimořádné, v životě i na jevišti. Z řadové žačky se brzy stala berlínskou senzací a hrála všude a všechno. Ve 20. a 30. letech natočila zhruba dvacítku němých snímků v Německu a Rakousku. Dodnes se vedou spory o jejich přesný počet. Ten nejznámější z roku 1929 se jmenoval Modrý anděl. Díky jeho režisérovi Josephu von Sternbergovi prorazila v Hollywoodu, kde na ni čekaly desítky filmových rolí: „Marlene byla tajemná hrdinka mnoha slavných filmů – přitom skromná a svědomitá herečka,“ vyjádřila se o postavě Eva Zbrožková a dodala: „Marlene měla ráda, když bylo vše připravené, dobře promyšlené, tím pádem měla vše pod kontrolou a to jí přinášelo jistotu na jevišti – mám to také ráda. Člověk se pak může s klidem soustředit na výstup.“
O dramatických životech obou velkých žen 20. století vznikla řada divadelních her a filmů. Ty s Piaf se počítají snad na desítky. Ale příběh, který obě spojil, je jeden jediný – Edith a Marlene.
Ostravské nastudování bude mít premiéru 19. prosince 2013 v 18.30 v Divadle Jiřího Myrona. Datum je výjimečné i tím, že je současně výročím narození Edith Piaf.
Hra Edith a Marlene maďarské autorky Évy Pataki byla poprvé uvedena v roce 1986 jako zvláštní příležitost pro významnou herečku Erzsébet Kútvölgyi. Úspěšná inscenace v režii filmové režisérky Márty Mészárosové byla dlouhá léta na repertoáru divadla Vígszínház v Budapešti. Dodnes patří toto hudební drama k nejhranějším dílům na maďarské scéně.