Aktualizováno 26.1.2021
Čmuchadlo mluví hlasem Veroniky Kubařové. „Po natáčení Poslední aristokratky oslovila režisérka Jitka Škápíková Veroniku Kubařovou, zda by si nechtěla zkusit zahrát takové zvláštní zvířátko. Matouše Rumla nám pak doporučila sama Veronika, která se s ním na divadle sehrála v inscenacích Romeo a Julie nebo Equus. A když přišel na zkoušku do studia, opravdu se ukázalo, že je to ten pravý Bertík,“ líčí Martin Pilař z vydavatelství OneHotBook.
„Mně se vlastně nejlíp vypráví z pohledu malého kluka, nejradši bych tak psala pořád,“ prozradila autorka Petra Soukupová na autorském čtení z knížky v rámci podzimního knižního veletrhu v Havlíčkově Brodě. Její nejnovější příběh tak vypráví devítiletý Bertík, momentálně pořádně otrávený. Musí totiž jet na chalupu s mámou a jejím novým přítelem, kterému tajně říká Rypouš, i když by radši trávil prázdniny se svým tatínkem. Rozvod rodičů bere jako osobní zradu, takže se všech buď straní, nebo jim dělá naschvály. A pak si připadá osamělý. Kdo ví, jak by to nakonec dopadlo, kdyby při jedné ze svých uražených pochůzek lesem nenarazil na zvláštní zvířátko, které mluví. Třeba mu tenhle záhadný tvoreček trochu pomůže všechno pochopit a nemyslet jen na sebe…
A jak se Matouš Ruml zhostil role Bertíka? „Nejobtížnější pro mne asi bylo se nepitvořit do malého dítěte, ale zároveň nebýt dospělý; vyvážit intonace s dětskou náladou,“ uvedl herec. S kolegyní Veronikou Kubařovou se sešli ve studiu, aby atmosféra rozhovorů mezi klukem a neobvyklým tvorečkem působila autenticky. „Reagovali jsme na sebe jako na jevišti, sice jsme seděli a mezi sebou měli mikrofony, ale myslím, že výsledná atmosféra bude opravdu přirozená. Verča je můj dobrý kamarád a výborná herečka, poprvé jsem s ní pracoval ve studiu jen hlasově, ale podle toho, jak si utvořila toto roztomilé zvířátko pomocí různých neidentifikovatelných zvuků, bylo vidět i slyšet, že ji to baví,“ dodal Matouš. To potvrdila i herečka: „Čmuchadlo se mi hrálo krásně. Tím, že je to fiktivní postava ze světa fantazie, měla jsem volné pole působnosti a mohla si dovolit víc, než u ‘normálních’ postav ze světa lidí. Posazení hlasu jsem nijak zvlášť nevymýšlela. Šla jsem spíš po pocitu, jak bych byla ráda já jako dítě, aby to znělo. To jsme sladili s režisérkou Jitkou Škápíkovou a bylo to.“
Audiokniha v režii Jitky Škápíkové, doplněná rozvernou i náladovou původní hudbou a zvuky lesa, vychází jako mp3 ke stažení prostřednictvím digitálních distribucí za 239 Kč, i jako CD mp3 za 269 Kč. Pouze na portálu Audiolibrix však mohou členové předplatitelského klubu pořídit audioknihu jen za 199 Kč. Noví členové klubu navíc mohou do 31. 12. 2014 využít vstupní výhody kreditového systému klubu, kdy si první kredit pořídí za pouhých 99 Kč a získat za tuto cenu samotnou audioknihu Bertík a čmuchadlo.
UKÁZKU Z AUDIOKNIHY si můžete poslechnout ZDE.
Přidejte se na OneHotBook Facebook, abyste nepropásli soutěže o pozoruhodné ceny ani novinky ze světa audioknih, literatury a čtení!
délka: 2 hod. 44 min.
„Petra Soukupová se od počátku své tvorby zajímá o spleť mezilidských vztahů v mikrosvětě současné rodiny. V jejích úsporně psaných prózách pod pokličkami každodenních výjevů bobtnají dramatické události, určující vztahy mezi generacemi. Nanejvýš hodnověrné dialogy rodičů i jejich ratolestí prozrazují, nakolik je autorce vlastní svět dítěte i jeho svébytné uvažování.“ – katalog Nejlepší knihy dětem
Petra Soukupová (*1982)
Vystudovala scenáristiku a dramaturgii na FAMU. Od roku 2011 působí jako dramaturgyně seriálu Ulice, scenáristicky se podílela na sitcomu Comeback (2008–2010). Dosud vydala tři úspěšné knihy pro dospělé (K moři, Zmizet a Marta v roce vetřelce) i knížku pro děti (Bertík a čmuchadlo). Za svůj prozaický debut K moři získala Cenu Jiřího Ortena. Za scénář k povídce Na krátko (později zařazené do knihy Zmizet) získala třetí místo v soutěži Cena Sazky a ukončila jím studium na FAMU. Triptych povídek Zmizet byl rovněž nominován na Cenu Josefa Škvoreckého a v roce 2010 získal v rámci cen Magnesia Litera hlavní ocenění – Kniha roku.
Matouš Ruml (* 1985)
Vystudoval hudebně dramatické oddělení Pražské konzervatoře, během studia hostoval v absolventských představeních starších ročníků i v Divadle ABC a ve Stavovském divadle. Od srpna 2008 je členem souboru Městského divadla v Mladé Boleslavi, hostuje ale i na jiných scénách. Televizním divákům je známý především ze seriálu Comeback, na jehož scénáři se podílela rovněž Petra Soukupová. Vystupoval také v pořadu Hřiště 7 a uvádí televizní magazín Za obzorem. Je laureátem Ceny Zuzany Navarové a Thálie pro mladého činoherce za rok 2012.
Veronika Kubařová (* 1987)
Vystudovala herectví na Pražské konzervatoři. Díky absolventskému představení Kytice Jiřího Suchého v Divadle Konzervatoře získala možnost hrát v divadle Semafor. Po absolutoriu se přesunula do Městského divadla v Mladé Boleslavi, v letech 2011 – 2014 byla členkou souboru Městkých divadel pražských Rokoko a ABC, od ledna 2015 působí v Dejvickém divadle, ale hostuje i na dalších scénách. Na stříbrném plátně debutovala ve filmu Rafťáci (2006), následovaly role ve snímcích Nejkrásnější hádanka (2008), Ženy v pokušení (2010), Lidice (2011), Můj vysvlečenej deník (2012) nebo Tři bratři (2014). Pro vydavatelství OneHotBook se zhostila také četby audioknihy Poslední aristokratka (2014).
Veronika Kubařová (rozhovor)
Jak se vám hrála “postava” fiktivního kamaráda, neexistujícího mluvicího zvířátka?
Čmuchadlo se mi hrálo krásně. Tím, že je to fiktivní postava ze světa fantazie, měla jsem volné pole působnosti a mohla si dovolit víc, než u “normálních” postav ze světa lidí.
Jak jste si vybírala posazení správného tónu hlasu pro čmuchadlo; jak jste chtěla, aby čmuchadlo ve vašem podání znělo?
Posazení hlasu jsem nijak zvlášť nevymýšlela. Šla jsem spíš po pocitu, jak bych byla ráda já jako dítě, aby to znělo. To jsme sladili s režisérkou Jitkou Škápíkovou a bylo to.
Na audioknize se spolu s vámi podílela herec Matouš Ruml, s níž jste si zahrála také na jevišti. Jak se vám s ní hrálo na jevišti a jak v audioknize?
Matouš Ruml je můj brácha! Ne, bohužel to tak úplně není, ale mám ho strašně moc ráda. Je to můj obrovský přítel, dobrý člověk a také výjimečný herec, takže setkání s ním u mikrofonu byl nádherný zážitek. Myslím, že se nám do toho oběma chtělo o to víc, když jsme věděli, že to budeme natáčet spolu. Troufám si říct, že jsme sehraní a “slyšíme na sebe”. Těším se na výsledek a jsem ráda, že budu moci jednou pustit dětem něco, kde budeme mluvit oba dva spolu.
Jak vás oslovila samotná dětská knížka Petry Soukupové, co se vám na ní líbilo?
Knížka mě oslovila moc. Přijde mi jako přesná a navíc vtipná výpověď vnitřního světa takhle starého dítěte v téhle – v dnešní době – čím dál častější situaci. Navíc jsem si zrovna v tu dobu přečetla shodou náhod komentář jednoho mého kamaráda na facebooku, kde jeho známá psala, že je dětská psycholožka a ocitla se také v rozvodovém řízení a své dceři nedokázala pomoci; až když si s ní četla tuhle knížku, všechno se zlepšilo. To mi přijde jako nejúžasnější a nejpřesnější výpověď o kvalitách tohoto vyprávění. Tak doufám, že i mluvená podoba bude dělat dětem i dospělým radost. Je v ní totiž i spousta srandy a to si myslím užije každý.
Matouš Ruml (rozhovor)
Jak se vám hrálo vyprávění z pozice malého načuřeného kluka? Co pro vás bylo nejobtížnější, nebo největší výzva?
Nejobtížnější pro mne asi bylo se nepitvořit do malého dítěte, ale zároveň nebýt dospělý; vyvážit intonace s dětskou náladou. Je to pro mne zcela nová hlasová zkušenost, ale krásná.
Na audioknize se spolu s vámi coby čmuchadlo podílela herečka Veronika Kubařová, s níž jste si zahrál také na jevišti. Potkali jste se ve studiu?
S Verčou jsme se samozřejmě potkali ve studiu, protože paní režisérka chtěla scény se čmuchadlem vnímat hodně autenticky a trochu jinak, než „jen z knížky“. Reagovali jsme na sebe jako na jevišti, sice jsme seděli a mezi sebou měli mikrofony, ale myslím, že výsledná atmosféra bude opravdu přirozená. Verča je můj dobrý kamarád a výborná herečka, poprvé jsem s ní pracoval ve studiu jen hlasově, ale podle toho, jak si utvořila toto roztomilé zvířátko pomocí různých neidentifikovatelných zvuků, bylo vidět i slyšet, že ji to baví. A já se jen těším až budu mít možnost s ní opět spolupracovat.
Jak vás oslovila samotná dětská knížka Petry Soukupové coby tátu dvou dětí?
Líbí se mi, když je nějaké problémové téma, které se nějakým způsobem dotýká dětí, obohaceno něčím kouzelným, vtipným i poučným jako je v tomto případě postava čmuchadla. Myslím, že dětem se lépe chápou těžké informace, než kdyby to byl jen rodič, nebo samotný Bertík, kdo jim řešení předkládá. Je to napínavý příběh, který má opravdu nádherný a dojemný konec. Je to sice knížka pro děti, ale žádné rodičovské oko nezůstane na konci suché.
Bylo to vaše první natáčení audioknihy? Jak jste se s ním popasoval a co vás na něm překvapilo?
Bylo to mé první natáčení a bylo skvělé. Je to zase úplně jiná práce, než se kterou jsem se doposud setkal. Byl jsem z toho trochu nervózní, ale to pak opadlo a plně jsem si všechno užil. V první řadě si člověk musí uvědomit, že posluchač vnímá příběh opravdu jen hercovým hlasem a stylem vyprávění. Já jsem to měl trochu ulehčené tím, že jsem tam měl hodně přímé řeči a k tomu ještě Čmuchadlo. Ale i tak jsem musel někdy jen „vyprávět“. To bylo pro mne nové, překvapilo mě, že to vůbec není jednoduché. Udržet pozornost posluchače, k tomu všemu dětského. Doufám, že se to podařilo a já si to zkusím někdy zopakovat.
Soutěžit o tuto audioknihu můžete do 21.1.2015 zde: